Ahad, 11 Oktober 2015

Jawatankuasa khas urus pusat gelandangan bakal ditubuh

BERNAMA


Jawatankuasa khas urus pusat gelandangan bakal ditubuh
Jawatankuasa itu akan mengurus antara lain soal kewangan, pengurusan dan penyelenggaraan pusat-pusat sedemikian. - Gambar Fail
 
 
KUALA LUMPUR: Satu jawatankuasa khas bagi menyelaras dan mengurus operasi pusat khidmat sementara gelandangan di sekitar ibu negara bakal ditubuhkan minggu depan, kata Ketua Setiausaha Kementerian Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Adnan Md Ikhsan.

Beliau yang melawat pusat gelandangan di Jalan Medan Tuanku di sini berkata jawatankuasa itu akan mengurus antara lain soal kewangan, pengurusan dan penyelenggaraan pusat-pusat sedemikian.

"Buat masa ini Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan menguruskan soal penyelengaraan pusat, manakala pihak NGO akan membantu dari segi pengurusan secara bergilir-gilir," kata Adnan.

Sehingga kini empat NGO iaitu Pertiwi Soup Kitchen, Kechara Soup Kitchen Society, Need To Feed The Need dan Kaseh4U telah menyatakan kesediaan mereka untuk menggunakan pusat tersebut bagi mengedar makanan sambil turut mengguruskannya, katanya.

Adnan berkata selain di Jalan Medan Tuanku, sebuah lagi pusat yang berupa bangunan tiga tingkat sedang dibina di Bulatan Pahang yang mampu menyediakan 250 buah katil untuk golongan gelandangan.
DBKL juga akan membeli seunit lagi bangunan di Chow Kit untuk tujuan sama, katanya. 
 
 

Tiada ulasan: