Ahad, 18 Oktober 2015

Hadi tidak anggap Amanah ancaman besar PAS


Sebahagian daripada 100,000 ahli PAS yang menghadiri perhimpunan ‘Fastaqim H60K’ di Kota Baru, Kelantan, malam tadi. – Gambar The Malaysian Insider, 18 Oktober, 2015.Sebahagian daripada 100,000 ahli PAS yang menghadiri perhimpunan ‘Fastaqim H60K’ di Kota Baru, Kelantan, malam tadi. – Gambar The Malaysian Insider, 18 Oktober, 2015.
 
 
Pemimpin PAS berusaha menyingkirkan impak pesaing mereka Parti Amanah Negara (Amanah), dengan mengadakan perhimpunan raksasa di Kelantan malam tadi yang cuba untuk meningkatkan semangat parti Islam itu dalam menghadapi masa depan lebih mencabar.

Penolakan paling besar datang daripada Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, yang memberitahu pemberita Amanah bukan satu ancaman besar kepada parti Islam itu.

Walaupun beliau memandang ringan kesan parti baharu berkenaan, perhimpunan itu menyaksikan Hadi dan ramai pemimpin kanan lain membuat “kecaman berselindung” terhadap Amanah, yang ditubuhkan beberapa ahli-ahli Parlimen PAS terkenal.

"PAS menghadapi cabaran lebih besar pada 1978 apabila ia kehilangan kerajaan Kelantan dan satu pertiga daripada ahli dan pemimpinnya meninggalkan parti," Hadi berkata merujuk semasa pimpinan Tan Sri Asri Muda. 
 
 Asri, yang ketika itu memegang jawatan presiden PAS meninggalkan parti dan bersama-sama pengikut setia beliau bagi membentuk Hamim.

Satu lagi puak ahli-ahli PAS membentuk Berjasa dan kedua-duanya bertanding menentang PAS pada pilihan raya seterusnya.

"Tetapi kita bertahan dan parti bertambah baik selepas mereka pergi. Jadi apa yang berlaku sekarang adalah lebih besar daripada sebelumnya," kata Hadi kepada pemberita selepas perhimpunan "Fastaqim H60K" di Kota Baru.

Hadi berkata, kehadiran perhimpunan lebih 100,000 peserta melebihi jangkaan penganjur sebanyak 60,000 dan merupakan bukti PAS bukan dalam kesulitan sebagaimana dipercayai pengkritik.

Perhimpunan itu diadakan ekoran dua krisis yang melanda PAS – penghijrahan beramai-ramai ahli dan pemimpin kepada Amanah dan prospek sebagai parti pembangkang tunggal.

Penganalisis meramalkan PAS kalah besar dalam pilihan raya kerana ia bukan sebahagian daripada Barisan Nasional (BN) mahupun Pakatan Harapan.

Pengkritik dalam pembangkang juga menuduh kepimpinan PAS baharu yang diketuai Hadi sebagai hilang sentuhan kerana obsesi melaksanakan Kanun Jenayah Syariah Kelantan 2015.

Dalam ucapannya, Hadi cuba memadamkan kebimbangan itu dengan mendakwa PAS sebagai parti Islam paling lama mentadbir di dunia, mengalahkan parti terkenal lain seperti Ikhwanul Muslimin Mesir dan Barisan Penyelamat Islam Algeria.

PAS memerintah Kelantan selama 25 tahun, satu pencapaian yang belum pernah dicapai mana-mana parti pembangkang lain di Malaysia.

"Walaupun ramai yang bercakap bermacam perkara tentang kita, kita akan terus dan tabah melalui cabaran," Hadi memberitahu hadirin yang memenuhi Stadium Muhammad IV.

Pemimpin lain turut senada dengan Hadi dan walaupun tidak secara khusus menyebut Amanah, parti serpihan itu adalah antara topik berulang dalam ucapan mereka.

"Kita kehilangan pemimpin yang hebat pada masa lalu, Asri Muda, Fuad Ahmad, Osman Abdullah dan banyak lagi. Tetapi ketika mereka keluar, adakah ahli mengikut mereka?" kata Naib Presiden PAS Idris Ahmad.

"Tidak, kerana kita adalah parti dasar dan prinsip, bukan individu," kata Idris, yang juga ahli Parlimen Bukit Gantang.

Mursyidul Am PAS Datuk Haron Din cuba mencirikan perjuangan PAS seperti berikut mandat Allah dengan kesan-kesan mengerikan bagi mereka yang meninggalkannya.

“Kita masuk PAS jangan ragu-ragu. perjuangan kita adalah al-Haq. Tetapi apabila kamu tinggalkan al-Haq maka ‎kamu batil.

“Siapa yang tinggalkan perjuangan tinggallah. Tetapi Allah berkata sesiapa yang meninggalkan al-haq menzalimi diri sendiri,” katanya.

Seorang lagi Naib Presiden PAS Datuk Iskandar Abdul Samad berkata, perhimpunan besar itu membuktikan PAS tidak boleh diketepikan dalam landskap politik negara.

"Mereka mengatakan kita menjadi tenat di beberapa negeri, tetapi di Selangor kita berjaya mendaftarkan 6,000 ahli baharu dalam tempoh 3 minggu.

“Saya ingin memberitahu sesiapa sahaja yang fikir PAS boleh diketepikan agar lihat sahaja perhimpunan malam ini."


Tiada ulasan: