Khamis, 15 Oktober 2015

Bersih kecam ‘taktik kotor’ SPR segerakan cadangan persempadanan semula Sarawak

THE MALAYSIAN INSIDER



Bersih 2.0 kecam tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya serah laporan persempadanan semula Sarawak ke Jabatan Perdana Menteri sebelum kes itu selesai di Mahkamah Persekutuan. – Gambar fail The Malaysian Insider, 15 Oktober, 2015.Bersih 2.0 kecam tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya serah laporan persempadanan semula Sarawak ke Jabatan Perdana Menteri sebelum kes itu selesai di Mahkamah Persekutuan. – Gambar fail The Malaysian Insider,
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menyerahkan laporan persempadanan semula Sarawak ke Jabatan Perdana Menteri sebelum kes itu diputuskan di Mahkamah Persekutuan menyebabkan proses keadilan terhenti, kata pemantau reformasi pilihan raya Bersih 2.0 hari ini.
 
Bersih berkata, SPR juga menghina mahkamah dengan memendekkan proses undang-undang itu bagi tujuan "kepentingan politik".

"Tindakan tergesa-gesa SPR, yang tidak langsung menunggu rayuan itu difailkan di Mahkamah Persekutuan menggagalkan proses keadilan," kata jawatankuasa pemandu kumpulan itu dalam satu kenyataan hari ini.

"Bersih mengutuk tindakan jahat SPR itu yang ternyata bagi membolehkan persempadanan semula di Sarawak dibentangkan di Dewan Rakyat minggu depan, walaupun mahkamah masih belum tampil dengan keputusan mengenai rayuan itu,” katanya. 
 
 Terdahulu hari ini, Mahkamah Persekutuan mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan yang notis persempadanan semula SPR bagi kawasan pilihan raya Sarawak itu adalah sah.

Pada 7 Ogos, Mahkamah Rayuan membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuching pada 15 Mei yang memutuskan SPR perlu menerbitkan semula notisnya kerana ia tidak cukup butiran lanjut.

"Hasil daripada keputusan Mahkamah Persekutuan hari ini, SPR diberi kuasa untuk membuat keputusan mengenai jenis maklumat yang ingin dibentangkannya kepada orang ramai dan untuk meminggirkan hak dan kuasa pengundi untuk mengkaji cadangan persempadanan semula itu supaya mereka boleh membuat bantahan dengan berkesan," kata Bersih.

"Bersih sangat kecewa dengan SPR yang menggunakan taktik licin bagi menggagalkan tindakan mencabar cadangan persempadanan semula itu, yang merupakan satu tindakan yang sah."

Kumpulan reformasi pilihan raya itu berkata, harapannya untuk melihat pilihan raya dijalankan secara telus kini menjadi malap, tetapi berikrar tidak akan mengaku kalah dalam perjuangannya.

"Ia memberi petanda jelas yang pilihan raya negeri Sarawak akan diadakan dalam masa terdekat bagi mengesahkan kedudukan dan mengukuhkan pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, yang kini tergugat akibat skandal seperti derma RM2.6 bilion dan juga hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

"Bersih tidak akan berdiam, akan komited untuk melawan sebarang penipuan dan akan berjuang untuk integriti pilihan raya, terutama dalam kes persempadanan semula pengundi di seluruh negara," katanya.


Tiada ulasan: