Sabtu, 22 November 2014

Peguam: Polis takutkan pembeli buku Zunar

MALAYSIAKINI


 


NGO Lawyers for Liberty (LFL) percaya polis mungkin cuba mengganggu dan menakut-nakutkan pembeli buku kartunis popular Zunar.

Pengarah eksekutif LFL, Eric Paulsen berkata demikian ketika mengulas tindakan polis yang cuba mendapatkan butiran pembeli buku tersebut daripada firma bayaran dalam talian, MOLPay Sdn Bhd.

“(Mungkin) mereka mahu menakut-nakutkan atau mengganggu MOLPay dan pelanggannya, supaya syarikat itu tidak menjual, dan orang tidak membeli buku Zunar,” katanya kepada Malaysiakini.

Peguam itu berkata, beliau tidak melihat apa-apa keperluan untuk polis mendapatkan maklumat pelanggan terbabit.

Pasukan polis pada hari Khamis lalu meminta MOLPay, yang mengendalikan transaksi dalam talian untuk pembelian buku Zunar, mendedahkan senarai pelanggan yang membeli buku ‘Komplot Penjarakan Anwar’.

Satu emel daripada MOLPay kepada kartunis itu, yang nama sebenarnya Zulkiflee Anwar ul-Haque, menyatakan bahawa syarikat itu menerima surat rasmi daripada Bukit Aman untuk mendedahkan senarai itu.

Polis mendakwa, buku 'Komplot Penjarakan Anwar' itu mengandungi bahan menghasut.

Paulsen mempersoalkan tindakan itu kerana kesalahan yang disyaki itu dilakukan oleh Zunar dan bukannya olem pembeli tersebut.

“Isunya adalah sama ada kartun Zunar menghasut atau tidak,” katanya.

Tiada ulasan: