Datuk Ahmad Razif Abd Rahman
 
 
KUALA TERENGGANU - Tindakan pihak tertentu mendakwa Menteri Besar, Datuk Ahmad Razif Abd Rahman dikawal oleh abangnya sendiri, Che Azmi Abd Rahman dianggap dakwaan tidak bertanggungjawab.

Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pengurusan), Samiun Salleh menyelar tindakan sedemikian dan memberitahu, keputusan yang dibuat Ahmad Razif dari sudut pengurusan di negeri ini langsung tidak melibatkan campur tangan daripada Che Azmi yang juga bekas Ahli Parlimen Kuala Nerus.

Bagaimanapun beliau berkata, Ahmad Razif berkemungkinan pernah mendapatkan pandangan daripada abangnya itu berhubung perkara tertentu berdasarkan pengalaman yang ada pada Che Azmi dan tidak menolak perkara itu cuba dipolitikkan orang tertentu.

“Kita kena faham, abang dia bekas Ahli Parlimen dan sebelum ini pernah bekerja sebagai pegawai kanan di Yayasan Terengganu dan abang dia memang pakar terutama dalam aspek pelaburan, perniagaan.

"Mungkin dia ada guna khidmat nasihat abang dia untuk membantu tetapi tidak melibatkan semua perkara. Apa yang dibuat menteri besar adalah keputusan beliau sendiri. Bukan diputuskan oleh abang dia,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada Sinar Harian ketika ditemui pada Majlis Pelancaran dan Perasmian Skuad An-Nur dan Juwita peringkat negeri di Stadium Tertutup, Kompleks Sukan Gong Badak, di sini.

Beliau berkata sebagai mengulas mengenai status pengguna laman Facebook yang mendakwa Menteri Besar Terengganu di ‘remote control’ abangnya sendiri.

Status tersebut mendapat hampir 200 komen yang antara lain meminta supaya pengguna akaun terbabit tidak mereka-reka cerita atau membuat fitnah dan ada juga yang menganggap ia sebagai satu cubaan untuk mengeruhkan hubungan kedua beradik tersebut.

Menurut Samiun, dakwaan itu tidak benar dan Ahmad Razif sudah sedia maklum mengenai tuduhan tersebut.

“Apabila perkara sebegini cuba dipolitikkan timbullah unsur fitnah. Biasalah begitu,” katanya.