Khamis, 6 November 2014

Kenapa perlu syarikat baharu ganti MAS?

SALMIYAH HARUN


KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar mempersoalkan kenapa perlu ada syarikat baharu untuk menggantikan syarikat penerbangan negara sedangkan kerajaan telah menggariskan 12 pelan memulihkan MAS.

Menurut Mahfuz, syarikat MAS yang sedia ada boleh memainkan peranan untuk mengembalikan semula imej MAS dan tidak perlu wujudnya syarikat baru.

"Melalui 12 plan yang dikemukakan Khazanah Negara, kenapa pemulihan hanya boleh dicapai dengan syarikat baru?

"Kenapa tidak boleh guna syarikat sedia ada? Seolah-olah kita hendak tutup kedai lama kemudian buka kedai baru,"soalnya dalam sesi soal jawab di Dewan Rakyat hari ini

Sehubungan itu Mahfuz berpendapat unit kejuruteraan MAS yang banyak menanggung sebahagian hasil MAS telah berjaya mendapat hasil RM475 juta dan ianya boleh menampung gaji kakitangan MAS.

"Saya tidak lihat kedudukan unit ini dalam 12 plan pemulihan. Adakah ianya dikekalkan atau akan dijadikan syarikat persendirian,"soalnya.

Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan dalam pada itu memberitahu dua syarikat yang telah menandatangani MOU dengan Khazanah antaranya Sicom Berhad dan Tech Mahindra ICT Service. - HARAKAHDAILY

Tiada ulasan: