Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA)
 
 
LEMBAGA Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) merancang memasarkan lebih 300 produk hasil keluaran usahawan tempatan di Agro Bazar Dubai, pusat sehenti bagi buah-buahan dan produk asas tani Malaysia, pertama di Timur Tengah.
  
Pengerusi FAMA Tan Sri Badruddin Amiruldin berkata produk daripada kira-kira 100 usahawan itu bukan sahaja mengikut standard 'Malaysia’s Best' serta halal malah mematuhi piawaian negara berkenaan.
  
"Petani dan usahawan perlu merebut peluang ini. Keluarkan produk berkualiti, standard eksport dan tidak perlu bimbang tentang pemasaran kerana FAMA akan membantu," katanya ketika ditemui semasa menyertai Misi Pemasaran dan Pelaburan Pertanian (AMIM) di Dubai baru-baru ini.
   
Badruddin berkata jumlah produk yang dipasarkan di Agro Bazar Dubai, bazar hasil pertanian Malaysia ketiga di luar negara, akan melebihi Singapura, bazar pertama yang dibuka pada Ogos lepas dengan 277 produk melibatkan 65 usahawan.
  
Beliau berkata ini disebabkan Agro Bazar Dubai juga akan menjadi hab dagangan dan pengedaran serta pintu masuk bagi buah-buahan dan produk asas tani Malaysia ke negara anggota Majlis Kerjasama Teluk (GCC).
  
Agro Bazar Malaysia kedua, di Hong Kong, dijadual memulakan operasi pada separuh pertama tahun depan. Agro Bazar Malaysia menjual makanan diproses, mempunyai kafeteria yang menghidangkan makanan Malaysia selain memasarkan produk segar.
  
"Sudah tentu kalau kita melepasi pasaran Dubai, bermakna kita akan melepasi pasaran negara-negara Teluk kerana mereka mempunyai peraturan yang sama," katanya dan menambah bahawa ia sekali gus memberi peluang kepada usahawan tempatan memperluas pasaran di peringkat antarabangsa.
  
Badruddin berkata FAMA yakin bazar di Dubai akan mendapat sambutan berdasarkan pasaran sedia ada dan terdapat lebih 5,000 rakyat Malaysia tinggal dan bekerja di Emiriah Arab Bersatu (UAE) yang kerap ke Dubai.
  
Malah, kata beliau, penduduk tempatan juga menerima baik hasil pertanian dan produk keluaran Malaysia.
  
"Kita mempunyai produk berkualiti tinggi dan yang penting, status halal kita yang terbaik.
  
"Sebagai sebuah negara Islam, rakyat negara Islam seperti di Timur Tengah yakin membeli produk keluaran Malaysia apabila melihat lambang halal dan 'Malaysia’s Best'," katanya.
  
Mengenai bekalan, beliau berkata FAMA telah mengadakan beberapa program bagi memastikan bekalan mencukupi, termasuk sistem kontrak ladang yang kini melibatkan 2,800 peserta dan program usahawan tani muda dengan lebih 1,000 usahawan yang dibimbing dari segi pelabelan dan mengikut standard negara pasaran.
  
"Kita juga wujudkan sistem harga lantai untuk hasil pertanian supaya petani yakin hasil tanaman mereka akan mendapat harga yang amat berpatutan dan tidak mengalami kerugian jika harga pasaran produk yang mereka keluarkan itu merudum di pasaran," katanya.
  
Beliau berkata bagi mengelak berlakunya lambakan dalam negara, hasil tanaman akan dipasarkan di luar negara secara segar, disejuk beku atau diproses.
  
Malaysia mengeksport sayur-sayuran dan buah-buahan masing-masing bernilai RM12.7 juta dan RM10.1 juta ke UAE bagi tempoh enam bulan pertama tahun ini. - Bernama