Rabu, 19 November 2014

Banjir, CEDM bersiap sedia sepenuhnya

MUHAMMAD FAIZAL


KUALA LUMPUR: Pusat Pengurusan Kecemasan dan Bencana PAS (CEDM) hari telah bersiap sedia sepenuhnya untuk menggerakkan jentera bagi menghadapi banjir yang mula melanda di negeri Pantai Timur.

Pengerusinya, Salahuddin Ayub berkata CEDM telah mengambil langkah-langkah awal dengan menyediakan peralatan komunikasi serta mengadakan taklimat.

"Unit radio amatur telah mengadakan taklimat untuk persiapan serta gerak kerja bagi menghadapi banjir, taklimat yang terbaru kita adakan di Hulu Terengganu.

"Di samping itu juga CEDM telah mengambil inisiatif untuk menambah peralatan radio amatur bagi meningkatkan kecekapan kita dalam menghadapi banjir yang semakin serius," katanya kepada Harakahdaily.

Beliau yang turut dihubungi Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia (Papisma) memberitahu persatuan itu telah membuka bilik gerakan bagi menjalankan operasi menyelamatan dan kemasyarakatan.

"Tabung akan diwujudkan bagi kita mengumpul dana untuk membantu mangsa-mangsa banjir di Pantai Timur," sambung beliau.

Dalam pada itu, Pengarah Jabatan Amal Malaysia turut mengarahkan seluruh anggota Jabatan Amal di semua negeri khususnya Kelantan, Terengganu dan Pahang bersiap sedia membantu mangsa banjir.

Semalam, kira-kira 45 keluarga di Taman Desa Tanjung Damai, Kuala Nerus, Terengganu dipindahkan apabila rumah kediaman mereka dinaiki air sehingga paras lutut.

Kesemua mangsa dipindahkan ke Sekolah Kebangsaan Kompleks Gong Badak.

Sementara itu di Pahang, enam keluarga dari Kampung Cherating Baru menjadi mangsa banjir pertama yang dipindahkan setelah rumah mereka dinaiki air.

Mereka yang terdiri daripada empat lelaki dan dua perempuan dewasa dipindahkan ke Sekolah Rendah Kebangsaan Cherating kira-kira pukul 4 petang semalam setelah rumah mereka dinaiki air setinggi dua meter.

Hujan lebat dijangka berterusan malam ini melibatkan daerah Dungun, Besut, Setiu, Kuala Terengganu, Hulu Terengganu, Marang dan Kemaman. – HARAKAHDAILY

Tiada ulasan: