Isnin, 17 Mac 2014

MH370 Terbang Dengan Minyak Yang Dirancang, Tiada Minyak Tambahan

Ahmad Jauhari Yahya
 
 
 
SEPANG: Pesawat MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu terbang dengan kapasiti minyak yang mencukupi untuk penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing yang mengambil masa penerbangan selama enam jam setengah.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Malaysia Airlines (MAS) Ahmad Jauhari Yahya berkata, pesawat itu dibekalkan minyak seperti dijadual dan tiada penambahan dilakukan.

"Selalunya, kita tidak muatkan untuk enam jam setengah. Kita akan buat simpanan minyak antara 45 minit hingga ke sejam. Ini dilakukan sekiranya terdapat sebarang lencongan sekiranya Lapangan Terbang Antarabangsa Beijing tutup. Jadi kita perlu ke lapangan terbang berikutnya yang berdekatan.

"Saya berpendapat bahawa pesawat itu dapat mengisi sehingga tujuh jam setengah hingga ke lapan jam," katanya dalam sidang media mengenai perkembangan terbaharu kehilangan pesawat MH370 di sini, Ahad.

Kenyataan itu dibuat bagi menjawab persoalan jika kapasiti pesawat MH370 ditambah dari kapasiti yang ditetapkan atau pesawat tersebut telah mendarat di mana-mana lapangan terbang di sepanjang laluannya untuk mengisi minyak.

Persoalan itu timbul setelah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semalam mendedahkan dalam sidang media bahawa komunikasi terakhir antara pesawat itu dengan satelit adalah pada 8.11 pagi waktu Malaysia, pada 8 Mac lepas.

Pesawat yang membawa 239 penumpang itu sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi hari sama.

Ditanya sama ada muatan kargo pesawat itu telah diperiksa, Ahmad Jauhari berkata: "Kami memeriksa manifesto kargo. Ia tidak membawa barangan berbahaya. Muatan barangan sepatutnnya diperiksa dan diimbas mengikut prosedur standard,".

Menjawab satu soalan, Ahmad Jauhari mengesahkan bahawa MAS telah menjalankan lakonan semula laluan pesawat MH370 yang hilang.

"Kamu melakonkan semula pesawat pada sebuah simulator 777 dan kami mengesahkan, secara dasarnya ia mungkin 777 (MH370)," katanya.

Tiada ulasan: