Isnin, 3 Mac 2014

Isu Red Bean Army umpama "sipencuri jerit pencuri"

HARAKAHDAILY


KUALA LUMPUR: Tindakan akhbar milik Umno, Utusan Malaysia menghidupkan kembali cerita dongeng Askar Kacang Merah (Red Bean Army) membabitkan 3,000 tentera siber yang kononnya dibiayai DAP adalah percubaan terdesak Umno bagi menutup tindakannya  membiayai perang siber yang dipercayai berjumlah ratusan juta ringgit.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang (gambar) dalam satu kenyataan media berkata, apabila membaca kolum Awang Selamat bertajuk "Pihak berkuasa kita!"  di akhbar Mingguan Malaysia, 2 Mac lalu, berhubung isu itu, beliau menyifatkannya sebagai cerita klasik "sipencuri jerit pencuri".

Kolum Awang Selamat, ujar Lim bukan sahaja berbau hipokrasi tetapi mempunyai objektif jelas menaburkan kebencian kaum dan agama menerusi pembohongan dan pemalsuan yang diberi "kekebalan undang-undang (imunity) dan bebas dari hukuman (impunity)".

"Awang Selamat  menghidupkan kembali dakwaan kononnya DAP membiayai apa yang dipanggil "Red Bean Army" (RBA) dengan 3,000 tentera siber dan bajet antara RM100 juta hingga RM1 bilion bagi tempoh enam tahun lepas.

"Kolum itu juga menyerang pihak berkuasa yang didakwa mengamalkan dwi-standard apabila membiarkan DAP dan RBA 'lesen untuk membuat provokasi melampau' menghina Melayu, Islam, pasukan keselamatan, kakaitangan kerajaan dan negara," ujar Kit Siang.

Beliau menimbulkan persoalan mengapa pihak pengarang Utusan Malaysia menghidupkan kembali isu RBA selepas mula menimbulkannya enam bulan lalu?

Menurut Kit Siang, pada Mei dan Jun tahun lalu, Utusan Malaysia mendakwa kononnya RBA mempunyai dua pusat operasi iaitu di Hotel Concorde, Kuala Lumpur dan bangunan Komtar, Pulau Pinang.

"Seperti yang pernah saya sebutkan, semua ini adalah cerita dongeng moden yang tidak punyai satu pun kebenaran," tegasnya.

Menurut cerita dongeng Utusan Malaysia, modus operandi RBA adalah menyerang ahli politik, ahli perniagaan atau penghibur yang dilihat sebagai pro-BN melalui facebook, tweeter, YouTube bertujuan menimbulkan kebencian di kalangan pengundi Cina erhadap mereka.

Kit Siang menambah,  berdasarkan laporan Utusan itu, beliau telah mengetuai sekumpulan Ahli Parlimen DAP termasuk Chong Chieng Jen (Bandar Kuching),  Tony Pua (Petaling Jaya Utara) dan Fong Kui Loon (Bukit Bintang) dengan disertai petugas media melakukan lawatan mengejut ke Hotel Concorde pada jam 10 malam, 4 Julai tahun lalu.

"Kami dapati Hotel Concorde – yang sepatutnya menjadi salah satu pusat operasi berbilion ringgit RBA  -  dikerumuni pemimpin Umno dan aktivis parti itu tetapi bukan RBA. Kami juga membuat penemuan yang lebih memeranjatkan apabila mendapati ais kacang yang dijual di Hotel Concorde tidak langsung mengandungi kacang merah!" selar Kit Siang sinis.

Beliau menambah, 'kegilaan' terhadap dongeng RBA DAP itu berkait dengan agenda sulit yang membabitkan para pemimpin tertinggi Umno untuk menghalalkan peruntukan sebanyak RM350 juta bagi lima tahun untuk memerangi RBA yang tidak wujud dan hanyalah rekaan semata-mata.

"Utusan menghidupkan semula dongeng ini kerana laba dan wang. Ia jelas merupakan usaha terdesak askar upahan Umno supaya mereka tidak diketepikan dari mendapat dana perang siber Umno yang jumlahnya mencecah ratusan juta ringgit.

Kit Siang mendakwa Umno/BN kini mempunyai rancangan perang baru yang akan dikendalikan oleh sekumpulan 'panglima' muda yang bijak IT dan akan membekalkan maklumat serta menyediakan taktik menyerang dan bertahan dalam perang siber Umno/BN yang baru.

"Untuk rancangan baru ini, tidak banyak ruang dibuka kepada askar upahan Umno yang dulu, khususnya kalangan yang telah mengumpul kekayaan dengan menyebarkan dongeng RBA DAP. Atas sebab inilah pengarang-pengarang Utusan yang sentiasa menganggap diri mereka sebagai penaung askar siber upahan Umno melancarkan semula dongeng RBA DAP sebagai usaha terakhir mereka untuk kekal relevan dalam rancangan perang siber Umno/BN yang baru," jelas Kit Siang.

Tiada ulasan: