Ahad, 9 Mac 2014

Bermula Di Kajang, Mesej Kepada Najib Harus Lebih Berani

shahbudindotcom.


Sementara kita masih bersedih dengan tragedi kehilangan pesawat MAS MH370 yang belum ditemui lagi serta bersimpati dengan waris mangsa yang mungkin kehilangan orang-orang tersayang, gelora politik dalam negara selepas Anwar Ibrahim dihalang daripada bertanding di Kajang jelas makin hangat dan membara. Di mana-mana kedengaran rasa tidak puas hati dan simpati terhadap nasib yang ditimpakan kepada Ketua Pembangkang itu.

Bukan sahaja penyokong pembangkang dan mereka yang mendambakan perubahan meluahkan rasa simpati, malah rakyat biasa, ahli dan pemimpin UMNO di pelbagai peringkat juga kedapatan yang meluahkan perasaan yang sama. Rata-rata mereka dapat melihat dengan jelas permainan dan silap mata di sebalik hukuman yang dijatuhkan itu.

Ternampak bahawa hukuman yang dijatuhkan hanyalah untuk menghalang Anwar daripada bertanding di Kajang melalui Mahkamah Rayuan yang sanggup bersidang sehingga jam 7 malam. Yang penting bagi penguasa di Putrajaya ialah bagi memastikan calon PKR di Kajang mestilah bukan Anwar Ibrahim dan keputusan mesti dibuat sebelum 11 Mac.

KajangMove direncanakan tidak lain ialah untuk melancarkan lagi perjalanan menawan Putrajaya dalam PRU 14 nanti. Dengan menjadikan Anwar sebagai Menteri Besar Selangor, keyakinan PR ialah rakyat akan lebih mudah menilai kemampuan mereka untuk mentadbir negara pula.

Tetapi perjalanan menuju PRU 14 masih jauh, ada kira-kira empat tahun dari sekarang. Sokongan pelbagai lapisan rakyat terhadap KajangMove tidak semestinya untuk menyokong seratus-peratus Anwar menjadi Perdana Menteri sebagaimana yang digembar-gemburkan dan ditakuti oleh pimpinan tertinggi UMNO.

Sokongan kepada KajangMove dan mahu melihat Anwar menjadi Menteri Besar Selangor sebenarnya lebih kepada usaha untuk mewujudkan politik yang seimbang dalam negara. Apabila politik seimbang dapat diwujudkan dan kekuatan antara BN dan PR disetarakan, yang untung dan mendapat nikmatnya ialah rakyat.

Selepas PRU 13 yang menyaksikan BN kehilangan lebih banyak kerusi berbanding 2008 dan sokongan rakyat pula hanyalah 47 peratus, tetapi kerajaan dilihat mula mahu memungkiri janji dan akujanjinya sendiri dengan menggunakan pelbagai hujah serta helah. Rakyat seolah-olah ingin dibuli kerana kerajaan berpendapat selepas menang pilihanraya, mereka bebas berbuat apa saja manakala pilihanraya seterusnya pula masih lama lagi.

Hanyalah setelah adanya protes dan bantahan yang agak besar daripada rakyat dan pelbagai lapiran rakyat, barulah beberapa janji dan akujanji yang mahu dimungkiri itu dibatalkan akhirnya. Tetapi kenaikan harga minyak dan tarif letrik yang diluluskan oleh kerajaan tetap meletakkan beban hidup rakyat makin meningkat. Keborosan dan kemewahan pimpinan dalam menggunakan dana kerajaan pula terus menjadi-jadi.

Jika dulu kita hanya menggeleng kepala membaca berita mengenai kemewahan dan pembaziran Robert Mugabe, hari ini pemimpin kita, Najib Razak sudah disamakan dengan Presiden Zimbabwe itu dari segi pembaziran dan pemborosan wang kerajaan. Apakah kita berbangga dengan semua ini? Apakah juga kita mahu gejala ini berterusan?

Jika KajangMove ini berjaya, Najib dan BN pasti lebih menghadapi kesukaran berbuat sesuka hati. Keseimbangan dalam kekuatan politik antara kerajaan dan pembangkang akan mengelakkan lebih banyak pembaziran, ketirisan, pemborosan dan kemewahan daripada terus berlaku. Dan kerana inilah Anwar disekat daripada memulakan kemaraannya di Kajang.

Walaupun kini bukan lagi Anwar yang bertanding di Kajang tetapi semangat daripada tindakan menghalang beliau itu diharapkan akan terus meluap dan membara. Permulaannya adalah di Kajang tetapi selepas itu bahangnya perlu menyelinap ke seluruh negara.

Oleh itu, adalah penting kepada pengundi Kajang untuk terus memberikan sokongan yang bulat kepada siapa saja calon PR di sana. Hanya kemenangan dengan undi yang lebih besar dapat dianggap sebagai mesej yang jelas kepada Najib dan BN bahawa rakyat menolak segala bentuk ketidak-adilan sama ada atas nama undang-undang, kehakiman atau apa saja.

Tetapi jika BN menang di Kajang atau hanya kalah dengan undi tipis, mereka akan menganggap bahawa segala perlakuan selama ini direstui dan diterima baik oleh rakyat. Sudah tentu selepas itu lebih banyak lagi pembulian akan dilakukan. Permulaan yang ditunjukkan di Kajang sebenarnya adalah sangat penting.

Selepas Kajang pula, rakyat boleh terus menunjukkan perasaan mereka melalui pelbagai cara seperti demo aman, luahan di media sosial dan menyatakan bantahan atas apa juga perlakuan pemimpin dan kerajaan yang tidak menguntungkan rakyat. Jika ada mana-mana pilihanraya kecil, teruslah memberi sokongan serta undi kepada calon pembangkang.

Hanya dengan cara itu, keseimbangan politik dapat dijelmakan dan sekaligus merupakan mesej yang jelas kepada Najib dan kerajaan agar lebih berhati-hati dan tidak bertindak sesuka hati.

Walaupun KajangMove sudah dianggap gagal dengan keputusan Mahkamah Rayuan yang menjatuhkan lima tahun penjara keatas Anwar Ibrahim dan sekaligus Anwar juga gagal menjadi Menteri Besar tetapi ia boleh dijadikan permulaan kepada langkah yang lebih menguntungkan rakyat untuk jangka masa panjang.

Dan di bahu pengundi Kajang terletak tanggungjawab besar sebenarnya. Hanya keberanian mereka bakal menjanjikan masa depan lebih baik untuk rakyat Malaysia seluruhnya.

Tiada ulasan: