Khamis, 11 Julai 2013

Kuala Besut: Celup atau calit, pastikan dakwat kekal

Anis Nazri,



KUALA LUMPUR: Sama ada dicalit dakwat atau dicelup jari ke dakwat, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) perlu memastikan dakwat yang akan digunakan pada pilihan raya kecil (PRK) Kuala Besut kelak benar-benar kekal.
"Isunya bukan calit, celup atau mandi sekalipun. Isunya dakwat itu mampu kekal ataupun tidak. Sebelum ini, ada orang pertikai kena calit dakwat di jari mereka. Tidak ada. Yang orang pertikai apabila dakwat yang dikatakan kekal, tidak kekal walaupun baru selesai membuang undi," tegas Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, Dr. Mohd Hatta Ramli.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd yang menetapkan pengundi PRK Kuala Besut perlu mencelup jari telunjuk kiri ke dalam dakwat kekal yang disediakan pada hari mengundi dan tidak lagi sekadar dicalit oleh pegawai bertugas seperti yang dilakukan pada pilihan raya umum lepas.

Tambah Dr. Hatta yang juga Ahli Parlimen Kuala Krai, untuk PRK Kuala Besut ini, SPR perlu memastikan dakwat yang akan diguna pada hari mengundi nanti benar-benar kekal.

"Janganlah SPR konon cuba hendak buat penambahbaikan dengan menukar cara dakwat digunakan.  Itu bukan isunya.  Kali ini, kena pastikan betul-betul dakwat itu dakwat kekal, bukan pewarna makanan," kata beliau sambil menyifatkan PRK kali ini bukan medan untuk SPR membersihkan imej atau penambahbaikan.

Katanya, kalau SPR ingin menebus kepincangan yang dilakukannya sepanjang tempoh pilihan raya berlangsung sebelum ini, terlalu banyak yang perlu dilakukan badan itu untuk tujuan tersebut.

"Kalau hendak tebus kesilapan SPR, tidak tertebus dengan ubah cara penggunaan dakwat ini.  Terlalu banyak kesalahan SPR.  Kalau hendak tebus juga, SPR kena buat banyak lagi (perubahan)," tegas beliau.
Abdul Aziz, dalam satu kenyataan mengulangi bahawa penggunaan dakwat kekal merupakan prosedur tambahan pengundian bagi mengelak sebarang percubaan mengundi dua kali oleh mereka yang tidak bertanggungjawab.

Kali ini dakwat kekal akan digunakan pada hari pengundian awal 20 Julai dan pengundian biasa pada 24 Julai.

Sebelum ini, ramai pihak, khususnya Pakatan Rakyat dan juga pengundi melahirkan rasa tidak puas hati apabila dakwat yang dicalitkan di jari mereka hilang sejurus beberapa jam selepas membuang undi.

Ekoran itu, beberapa laporan polis dibuat memandangkan SPR sebelum itu memberi jaminan bahawa dakwat yang digunakan pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu kekal bertahan selama tujuh hari.

Tiada ulasan: