Ahad, 28 Julai 2013

Perlu tapis pelajar luar negara


Mansor Mohd Noor
Mansor Mohd Noor
 
SHAH ALAM - Kerajaan perlu mewujudkan mekanisme berkesan bagi menapis kemasukan pelajar luar terutama dari Timur Tengah ke negara ini.

Setiausaha Tugas-tugas Khas Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Dr Mansor Mohd Noor berkata, ini penting bagi memastikan hanya mereka yang ingin belajar dibenarkan mengikuti pengajian di institusi pengajian tinggi (IPT) di negara ini.

Menurutnya, pelajar-pelajar ini perlu jalani proses pemeriksaan keselamatan bagi meneliti latar belakang, termasuk rekod jenayah dan fahaman agama yang dibawa mereka.

"Jika kita tidak tapis, ada di antara pelajar luar negara ini menyebarkan fahaman mereka di negara ini seperti Syiah. Kebanyakan mereka sebarkan fahaman ini dalam kumpulan pelajar.

"Malah, ada juga yang datang ke Malaysia bukan untuk belajar, tetapi ingin berniaga dan membuka kedai," katanya, semalam.

Menurutnya, tapisan ini bukan hanya untuk kekang fahaman Syiah, sebaliknya bagi menghalang masalah-masalah lain.

Katanya, pihak berkuasa seperti  Kastam, Imigresen, Polis dan Kementerian Pengajian Tinggi perlu berganding bahu untuk laksanakan proses tapisan ini.

"Anggota pihak berkuasa juga perlu diberi latihan dan pendidikan bagaimana memahami isu ini," katanya.

Pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu berkata, isu Syiah di IPT telah bermula sejak Revolusi Iran 1979, namun tidak ketara kerana pelajar luar ketika itu tidak begitu ramai.

"Namun, setelah insiden serangan 11 September 2001 (ke atas Pusat Dagangan Dunia di New York, Amerika Syarikat), Malaysia menerima kebanjiran pelajar dari tanah Arab kerana Amerika Syarikat dan Barat tidak menerima mereka," katanya.

Mansor berkata, negara dilihat sudah terlambat untuk kekang kemasukan pelajar luar yang membawa fahaman Syiah kerana mereka terlalu ramai.

"Itu sebab (pengikut) Syiah kini dilihat semakin aktif. Jika kita lihat dalam akhbar baru-baru ini, ada pengikut Syiah yang sudah berani beri komen jumlah ahli mereka. Jika dahulu tidak ada," katanya

Tiada ulasan: