Jumaat, 15 Jun 2012

SKJ(C) Kajang Terbakar : Kerajaan Selangor Bantu RM100,000





KAJANG: Kerajaan Selangor menyalurkan bantuan RM100,000 kepada Sekolah Jenis Kebangsaan Jenis Cina (SJK (C)) Yu Hwa Kajang terbakar baru-baru ini.

Dalam kejadian itu memusnahkan bangunan dua tingkat yang tedapat di sekolah berkenaan.

Sumbangan itu diserahkan oleh Exco Pendidikan,Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Insan, Dr Halimah Ali yang menyerahkan cek bantuan sumbangan itu kepada pihak sekolah bagi pihak Kerajaan Negeri.

Menurut Dr Halimah, beliau mengharapkan Kerajaan Pusat agar segera membantu sekolah ini yang jumlah muridnya hampir 2,800 orang agar persekolahan dan pembelajaran mereka tidak terjejas.

“Sekolah telah mengalami kerugian yang amat banyak di mana makmal multimedia dan perpustakaan di mana 500,000 naskah buku-buku telah hangus.

“Orang ramai juga boleh tampil membantu sekolah ini,” ujarnya pada sidang media.

Sementara itu, Exco Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan Ronnie Liu yang turut melawat sekolah berkenaan berharap pihak Kementerian Pelajaran boleh memberikan bantuan yang secukupnya.

“Bagi mengatasi masalah kekurangan bilik darjah dicadangkan agar pihak berkenaan dapat menyediakan kelas dalam kabin yang mempunyai hawa dingin untuk pelajar meneruskan pelajaran dengan baik buat sementara watku,”katanya.

Turut hadir dalam lawatan itu,Exco Pembangunan Kampung Baru dan Penyelesaian Kilang Haram, Ean Yong Hian Wah dan Ahli Parlimen Hulu Langat, Dr Che Rosli Che Mat.

Sebelum itu, Adun Kajang, Lee Khim Sin turut menghulurkan bantuan berjumlah RM30,000 bagi membantu Lembaga Pengurus Sekolah untuk bantuan awal.

Tiada ulasan: