Isnin, 18 Jun 2012

RM30 Juta Bina Infrastruktur Sukan Di Seluruh Selangor





SHAH ALAM : Golongan muda di Selangor kini antara yang bertuah apabila sejumlah RM30 juta diperuntukkan bagi pembangunan infrastruktur sukan di seluruh negeri menjelang akhir tahun ini.

Membabitkan 56 Dewan Negeri Selangor(DNS)ia dibangunkan melalui Geran Selangorku diharapkan dapat membantu membangunkan potensi anak muda dalam sukan di seluruh Selangor.

Ketika dihubungi Exco Adat Resam Melayu,Belia Dan Sukan, Dr Yunus Hairi menjelaskan pembinaan ini membabitkan gelanggang sukan dan dataran anak muda di kawasan yang sudah dikenal pasti.

“Perancangan kita untuk membina padang serbaguna di mana di situ akan mempunyai gelanggang futsal, bola jaring, badminton, takraw dan sebagainya mengikut keperluan setempat.

“Disamping itu akan ada juga gelanggang anak muda dan keluasan tanah yang kita perlukan tanah kerajaan adalah 100 kaki persegi,” katanya.

Menurut Dr Yunus, proses pembinaan gelanggang sukan dan dataran anak muda itu akan dilaksanakan mengikut fasa perancangan yang telah ditetapkan.

“Dalam fasa pertama, daripada peruntukan itu kita gunakan sebahagiannya untuk pembinaan gelanggang futsal dan dataran anak muda di seluruh Dewan Negeri Selangor,” katanya.

Jelas Dr Yunus, setakat ini di dalam fasa pertama sebanyak 15 gelanggang sukan telah diluluskan untuk pembinaanya dan terdapat empat gelanggang yang sudah memulakan pembinaannya.

“Pembinaan untuk gelanggang ini dijangkakan dalam tempoh lapan minggu dan dijangkakan dalam penghujung bulan Oktober ini semuanya akan selesai.

Tambah beliau, pembinaan gelanggang sukan itu turut akan dilengkapi dengan kemudahan lampu dan sebagainya mengikut keperluan.

“Proses pembinaannya diserahkan kepada Pejabat Daerah untuk proses sebut harga dan sebagainya,kemudian selepas selesai kita serahkan untuk penyelenggaraan kepada pihak berkuasa tempatan atau Majlis Tempatan.

“Dan pengurusan gelanggang itu nanti adalah kerjasama antara pejabat DNS atau pusat penyelaras DNS bersama-sama Penggerak Belia Tempatan,” katanya.

Tiada ulasan: