Khamis, 7 Jun 2012

Perniagaan Melayu Bukit Bintang terancam dengan mulanya kerja MRT


Pandangan di stesen MRT BB Timur yang dibatalkan oleh pelan baru untuk membuat satu stesen sahaja. — Gambar oleh Choo Choy May
 
 
KUALA LUMPUR — Pendapatan peniaga-peniaga Melayu di daerah membeli-belah utama, Bukit Bintang, dijangka terjejas dengan mulanya kerja di atas projek My Rapid Transit (MRT) bernilai berbilion ringgit, berdekatan Plaza Bukit Bintang (BBP) pada tahun 2013. Ia akan bermula di ruang legar bangunan tersebut dan bangunan Yayasan Selangor yang bersebelahan dari 1 Julai bagi kerja-kerja persediaan untuk membina stesen bawah tanah.

The Malaysian Insider
difahamkan bahawa pemilik projek  MRT Corporation Bhd telah memutuskan untuk memulakan projek dari sebelah BBP Jalan Bukit Bintang kerana rundingan dengan pemilik bangunan di seluruh kompleks membeli-belah terhenti dan masa kian suntuk untuk melengkapkan sistem MRT menjelang 2017.

BBP menempatkan majoriti peniaga Melayu manakala ahli perniagaan Cina menjalankan syarikat mereka di Plaza Sungei Wang yang bersebelahan dan rumah kedai berdekatan.

Keputusan untuk meneruskan kerja dengan mengambil alih bidang hadapan BBP dan Yayasan Selangor telah dibuat semalam pada mesyuarat yang dipengerusikan oleh Timbalan Ketua Setiausaha Perbendaharaan (Dasar), Datuk Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah dan dihadiri oleh pegawai dari MRT Corp, pemilik BBP UDA Holdings Bhd, pengurus Yayasan Selangor .

"MRT Corp mengambil alih kawasan di hadapan kedua-dua bangunan dahulu, kemudian kawasan bawah tanah mereka untuk stesen bawah tanah, dan menjelang pertengahan 2013, semua orang akan terpaksa berpindah," sumber memberitahu The Malaysian Insider.

Walaupun terpapar notis pembangunan tentang kerja-kerja untuk penyewa BBP, The Malaysian Insider difahamkan peniaga masih belum jelas tentang pampasan untuk meninggalkan kawasan itu sebelum pajakan mereka tamat tempoh kerana UDA Holdings mahu Perbendaharaan atau MRTCorp untuk menjamin bayaran.

"Setakat ini tidak berlakunya rundingan tentang pampasan bagi UDA Holdings, Yayasan Selangor atau penyewa mereka tetapi Perbendaharaan telah berjanji untuk mengkaji perkara ini. Mungkin MRT Corp akan memberi pampasan," tambah sumber itu.

Perbendaharaan memiliki MRT Corp, yang mengambil alih projek MRT dari Syarikat Prasarana Negara Bhd tahun lalu selepas kerajaan memutuskan bahawa usahasama MMC-Gamuda akan menguruskan pembangunan landasan kereta api 51km antara Sungai Buloh dan Kajang sebagai rakan pengedaran projek (PDP).

MRT Corp telah berunding tetang pengambilalihan tanah bagi projek itu tetapi rundingan dengan pemilik tanah di Jalan Sultan dan Jalan Bukit Bintang terhenti, namun ia dijangka menandatangani perjanjian dengan beberapa pemilik harta di Jalan Imbi.

The Malaysian Insider telah melaporkan pada 21 Mei bahawa kelewatan dalam memperoleh tanah di Jalan Bukit Bintang telah mendorong Kementerian Kewangan untuk memanggil MRT Corp dan pihak lain untuk mesyuarat segera bagi menimbangkan pilihan untuk memastikan infrastruktur projek paling mahal negara ini menepati tarikh akhir 2017 untuk memulakan operasi.

Peniaga Bukit Bintang memulakan kempen mengumpulkan tandatangan Oktober lepas untuk memberi tekanan kepada Putrajaya kembali kepada pelan asal untuk dua stesen MRT di kawasan itu. Stesen tersebut, BB Barat dan Timur BB, asalnya bertujuan untuk melingkungi daerah membeli-belah utama tetapi cadangan itu kemudiannya bertukar kepada satu stesen di bawah persimpangan sibuk Jalan Bukit Bintang dan Jalan Sultan Ismail.

Untuk memastikan pembinaan berjalan seperti yang dirancang, MRT Corp perlu memperolehi tanah yang berdekatan sebagai limbungan untuk peralatan dan bekalan. Tetapi peniaga-peniaga di sana enggan untuk berurusan dengan pemilik projek.

Stesen sentral BB dijangka akan menjadi stesen terbesar dengan laluan bawah tanah sepanjang 9.5km dari keseluruhan jajaran sejauh 51km dari Sungai Buloh ke Kajang.

The Malaysian Insider difahamkan banyak perniagaan mungkin terlibat termasuk dua restoran makanan segera, bilik pameran Porsche, galeri batik, kelab swasta, pejabat dan harta kediaman. Pemilik-pemilik tanah berkata hartanah mereka tidak termasuk dalam paparan awam selama tiga bulan projek itu apabila ia telah diletakkan pada bulan Februari 2011.

Ketua Eksekutif MRT Corp, Datuk Azhar Abdul Hamid berkata pada bulan Oktober lalu bahawa pemilik projek tidak mempunyai niat untuk mengambil alih lot-lot yang terlibat dan berjanji untuk meletakkan kembali "bata-bata" mana-mana bangunan yang akan dirobohkan semasa pembinaan.

Tetapi pertikaian yang berterusan dengan peniaga-peniaga Chinatown di Jalan Sultan telah ditolak Perbendaharaan yang juga mempertimbangkan opsyen di Jalan Bukit Bintang.

Pertikaian ke atas pengambilan tanah bermula tidak lama lagi selepas pemilik tanah di Chinatown, Imbi dan Bukit Bintang telah dimaklumkan pada pertengahan 2011 bahawa kerajaan akan memperoleh tanah yang banyak di atas terowong MRT kerana hak pemilik merangkumi kawasan hingga ke pusat bumi di bawah undang-undang.

Ketua eksekutif Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) Mohd Kamal Nur telah berkata pemilik tanah boleh memohon untuk stratum tetapi berkata tiada jaminan Putrajaya akan memberi tanah permukaan kembali kepada mereka.

Pengkritik telah mempersoalkan keperluan bagi pengambilalihan wajib kedua-dua permukaan dan tanah bawah tanah kerana Kanun Tanah Negara 1965 telah dipinda pada tahun 1990 untuk membenarkan tanah bawah tanah boleh diambil tanpa menjejaskan hak permukaan.

Pemilik tanah yang tidak berpuas hati telah memulakan kempen berprofil tinggi yang melibatkan protes, kempen tandatangan dan tuntutan bahawa Putrajaya telah menjalankan "land grab"(penyambaran tanah) untuk membiayai kos projek.

Tiada ulasan: