Rabu, 6 Jun 2012

Pakatan lapang dada terima 'layanan' BN

Jamilah Hamzah

Menjelang PRU 13
 
Menjelang PRU 13 
 
 
SHAH ALAM - Pakatan Rakyat (PR) menegaskan pihaknya tidak akan berundur atau berputus asa dalam usaha mereka menawan Johor pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) walaupun pelbagai isu negatif dikaitkan oleh perikatan saingan mereka, Barisan Nasional (BN).

Dalam satu kenyataan disiarkan Sinar Harian hari ini, dua pemimpin Umno dengan nada menyindir berkata pembangkang dialu-alukan untuk menyerang Johor.

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin bagaimanapun mengingatkan pemimpin Pakatan Rakyat (PR) supaya mereka bersiap sedia untuk menghadapi keadaan "yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran."

"Itu saja yang saya boleh kata. Mereka nak serang, seranglah... kita tak boleh larang. Tetapi saya yakin, rakyat Johor tak akan beri ruang kepada pembangkang. Tak mungkin mereka dapat terima parti yang pemimpinnya secara terang-terangan menghina sultan mereka," katanya.

Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan pula berkata, PR hanya mampu berangan-angan untuk merampas Johor sedangkan pemimpin parti telah mencetuskan pelbagai masalah di negeri tersebut dengan dakwaan yang dibuat oleh pemimpin DAP, Johor sebagai negeri yang banyak jenayah dan maslah sosial.

Mengulas kenyatataan kedua-dua mereka itu, Naib Presiden PKR, Fuziah Salleh berkata, PR akan meneruskan perjuangan dan memberi yang terbaik untuk rakyat dalam menghadapi PRU akan datang walaupun isu terbaru sedang digembar-gemburkan pada masa sekarang.

"Kami tidak akan mengaku kalah, kami akan berjuang dan menghadapi situasi itu.

"Jika Khairy mengalu-alukan, kami terima dengan lapang dada tetapi jangan sifatkan kami sebagai penghasut seperti yang berlaku di negeri Pahang baru-baru ini," kata Fuziah.

Fuziah yang juga Ahli Parlimen Kuantan berkata, masyarakat tidak akan hilang kepercayaan disebabkan perkara itu, sebaliknya masyarakat akan menilai dari segi gerak kerja yang ditunjukkan oleh mereka pada masa sekarang.

Dalam pada itu, Naib Pengerusi DAP Kebangsaan, Dr Tan Seng Giaw berkata, walaupun Johor adalah kubu kuat Umno tetapi mereka tidak akan menyerah kalah dan pelbagai usaha dibuat untuk raih undi.

"Johor adalah kubu kuat Umno tapi kita belum tahu, rakyat akan memilih siapa untuk memipin mereka.

"Kami akan berikhtiar dan berusaha bersungguh-sungguh untuk meraih undi di sana," katanya.

Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub enggan mengulas kenyataan itu ketika dihubungi Sinar Harian.

"Isu itu buat masa sekarang, saya tak ada komen," katanya.

Tiada ulasan: