Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menetapkan 1 November untuk perbicaraan kes saman fitnah berjumlah RM100 juta yang difailkan Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap Presiden Parti India Malaysia Senator Datuk S Nallakaruppan dan dua lagi.
  
Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Vazeer Alam Mydin Meera menetapkan tarikh itu selepas peguam Mohd Afiq Mohd Noor yang mewakili Anwar memaklumkan bahawa pihaknya telah memfail afidavit jawapan terhadap pernyataan pembelaan Nallakaruppan.
  
Pada 26 Mac, Anwar memfail saman terhadap Nallakaruppan, Utusan Melayu (Malaysia) Bhd dan Ketua Pengarang Kumpulan akhbar berkenaan, Datuk Abdul Aziz Ishak, berhubung perkataan-perkataan beliau (Nallakaruppan) yang mencemar nama baiknya melalui kenyataan yang disiarkan di muka hadapan akhbar Utusan Malaysia bertarikh 20 Mac.
  
Dalam pernyataan tuntutannya, Anwar berkata perkataan fitnah yang terkandung dalam artikel akhbar berkenaan adalah palsu, tidak berasas dan disiarkan dengan niat jahat.
  
Anwar mendakwa beliau menghantar surat tuntutan menerusi peguamnya kepada defendan supaya menarik balik perkataan yang berbaur fitnah itu tetapi mereka gagal berbuat demikian.
  
Beliau menuntut gantirugi am berjumlah RM100 juta, selain gantirugi teruk, gantirugi teladan, kos dan relif lain yang difikirkan wajar oleh mahkamah. - Bernama