Sabtu, 23 Jun 2012

Himpunan Oren 14 Julai Untuk Selamatkan Felda





SHAH ALAM  : Tarikh 14 Julai depan akan menyaksikan kemuncak bantahan Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) terhadap penyenaraian Felda Global Ventures Holdings(FGVH) ke Bursa Saham Malaysia.

‘Himpunan Oren Selamatkan Felda’ merupakan tema yang dipilih melibatkan peneroka di seluruh negara.

Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) Mazlan Aliman berkata, peserta akan mula berkumpul di Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan kemudiannya berarak menuju ke Istana Negara bagi menghantar memorandum memohon supaya Yang di Pertuan Agong (YDPA) campur tangan isu FGVH.

Beliau mensasarkan penyokong sekurang-kurangnya 20,000 peserta dan turut menjemput parti politik, badan bukan kerajaan (NGO) dan orang ramai untuk sama-sama menyertainya kerana ia isu yang membabitkan masa depan peneroka.

“Kita menjemput semua dengan serba oren untuk membuktikan solidariti kita bagi mempertahankan institusi orang Melayu yang tertua dalam negara kita iaitu Felda,” ujarnya ketika dihubungi TV Selangor.

Mazlan berkata, beliau menaruh harapan agar YDP Agong memanggil Perdana Menteri dan campurtangan bagi membatalkan penyenaraian ini serta memanjangkan dalam mesyuarat Majlis Raja-Raja Melayu.

“Saya yakin baginda Sultan di negeri-negeri tidak diberikan gambaran yang jelas apa sebenarnya manfaat penyenaraian Felda ini.

“Dengan usaha kita menyerahkan memorandum ini, kita berharap agar baginda Sultan akan mendapat satu penjelasan yang lengkap dan jelas tentang risiko penyenaraian Felda ini,” ujarnya.

Menurutnya, demontrasi besar-besaran yang akan diketuai Timbalan Presiden PAS, Mohammad Sabu dan turut dihadiri Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mula berarak selepas selesai menunaikan solat Zohor dan solat Hajat.

Tiada ulasan: