Jumaat, 1 Jun 2012

FELDA dicabar kemuka dana amanah untuk peneroka

 
 
KUALA LUMPUR — Prospektus penyenaraian untuk Felda Global Ventures Holdings (FGVH) semalam tidak menyatakan 20 peratus pegangan akan dijadikan sebagai amanah untuk peneroka, mencetuskan persoalan bahawa dakwaan Felda semalam adalah dibuat untuk menghadapi kontroversi berterusan sepanjang tempoh tawaran awam permulaan gergasi perladangan tersebut. 
 
Pengerusi FELDA, Tan Sri Isa Samad dalam satu sidang akhbar semalam berkata bahawa 20 peratus pegangan telah diketepikan di bawah dana amanah selepas Koperasi Peneroka Felda (KPF) enggan untuk mengambil bahagian dalam penyenaraian FGVH.

Tetapi setiausaha publisiti DAP Tony Pua (gambar) hari ini mencabar dakwaan Isa.
Beliau menegaskan bahawa dalam satu kenyataan pada 27 April,  KPF telah jelas menyatakan kejutan bahawa mereka telah disingkirkan daripada IPO untuk FGVH.

“Mereka mendakwa bahawa keputusan untuk meminggirkan mereka adalah bercanggah dengan kenyataan Bajet yang dikeluarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang menyatakan bahawa kepentingan peneroka FELDA akan dilindungi melalui pemilikan majoriti FGVH melalui KPF.

“KPF telah menyatakan sokongan tanpa sebarang perasaan curiga bahawa mereka telah menyokong hasrat kerajaan untuk menyenaraikan FGVH,” kata Pua dalam satu kenyataan.

Oleh itu, beliau mempersoalkan alasan Putrajaya untuk menubuhkan tabung amanah “misteri” untuk peneroka bukan menawarkan saham FGVH terus kepada KPF.

Beliau berkata hakikat bahawa tabung amanah yang dicadangkan “tidak disebut di dalam prospektus penyenaraian diumumkan semalam memperlihatkan bahawa idea tersebut hanya difikirkan selepas pengumuman tersebut untuk menenangkan peneroka.”

KPF, yang merupakan 70 peratus yang dimiliki oleh peneroka FELDA dan 30 peratus milik kakitangan FELDA, adalah sebuah entiti yang ditubuhkan pada tahun 1980 untuk menjadi simpanan dan amanah pelaburan untuk ahli FELDA.

Tujuannya adalah untuk memberi peluang yang saksama untuk ahli FELDA mengambil bahagian dalam pemilikan ekuiti syarikat -syarikat yang ditubuhkan oleh FELDA.

Pua turut mengulangi kenyataannya hari ini bahawa FGVH, selepas IPO itu, akan “memakan” hasil pendapatan KPF, kerana 355.864 hektar tanah perladangan yang sebelum ini diuruskan oleh anak-anak syarikat koperasi telah dipindahkan kepada FGVH.

Ini, katanya, akan meningkatkan pendapatan FGVH oleh kira-kira RM680 juta setiap tahun.

“Oleh itu pengecualian KPF dari mana-mana penyertaan dalam FGVH selepas perolehan masa depan KPF telah ketara diceraikan dan membuktikan bahawa kerajaan tidak ikhlas tentang menyusun keutamaan dan melindungi kepentingan peneroka FELDA,” katanya.

Pua juga mempertikaikan jaminan Najib kepada peneroka bahawa mereka akan diberi keutamaan dalam senarai lebih 70 peratus saham runcit yang ditawarkan dalam IPO itu akan diperuntukkan untuk peneroka, kakitangan FELDA dan individu yang telah menyumbang kepada organisasi.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu juga berkata jaminan itu adalah “tidak jujur” kerana hanya 12.5 peratus saham yang ditawarkan sebenarnya dikhaskan untuk pelabur runcit.

“Oleh itu, sebenarnya, hanya 9.2 peratus saham yang ditawarkan adalah terpelihara bagi kumpulan tersebut untuk membeli,” katanya.

“Sebenarnya, selepas penyenaraian, keseluruhan peruntukan saham perlu dilanggan sepenuhnya, kumpulan peneroka, pekerja FELDA dan lain-lain individu yang menyumbang akan memiliki 3.68 peratus daripada modal saham yang diperbesarkan,” katanya.

Pua menggesa Najib dan Isa untuk segera mengumumkan bahawa cadangan 20 peratus pegangan dalam “kumpulan wang amanah” dan bukannya akan dipindahkan terus ke KPF, sebagai badan yang diamanahkan tunggal untuk melindungi peneroka.

“Jika kerajaan memilih untuk berterusan dengan idea ''tabung amanah”, maka ia adalah jelas bahawa kerajaan berniat hanya untuk memperkudakan peneroka,” katanya.

Tiada ulasan: