Rabu, 20 Jun 2012

BN boleh menang P Pinang 'dengan majoriti mudah '

 
Susan Loone
 


 
WAWANCARA Umno Pulau Pinang yakin BN boleh merampas  semula negeri itu dengan majoriti mudah jika parti komponen MCA dan Gerakan dapat menyumbangkan sekurang-kurangnya lapan kerusi dalam pilihan raya umum akan datang.

NONESetiausaha Umno Pulau Pinang, Datuk Azhar Ibrahim berkata
berdasarkan kiraan parti itu, BN mempunyai peluang untuk memenangi Pulau Pinang kerana pentadbiran kerajaan negeri itu yang diterajui DAP selama empat tahun, telah mendedahkan banyak kelemahan.

Azhar - ADUN Penaga dan Ketua Pembangkang DUN negeri - berkata BN kalah teruk dalam pilihan raya umum 2008, dengan Umno hanya memenangi 11 kerusi manakala parti komponen BN yang lain, kalah semua kerusi mereka.

Bercakap dalam wawancara dengan Malaysiakini, beliau berkata, BN percaya kali ini tidak akan seteruk 2008.

Azhar berkata, tinjauan Wanita Umno mendapati parti itu boleh mengekalkan 11 kerusi yang diwakilinya, serta memenangi sekurang-kurangnya dua atau tiga kerusi lagi.

Gerakan dan MCA telah mengakui bahawa calon-calon mereka mungkin tidak dapat memenangi semua kerusi yang ditandingi, tetapi merasakan mereka mempunyai peluang jika mereka mensasarkan kerusi seperti Jawi dan Machang Bubok di tanah besar.

Jawi sebelum ini diwakili oleh Ketua Wanita MCA negeri, Tan Cheng Liang, yang disifatkan oleh Azhar sebagai seorang pemimpin "yang baik dan rajin".

permatang pauh by election bn and pkrMachang Bubok, yang dahulunya diwakili exco Gerakan negeri Toh Kin
Woon, dan kini diwakili oleh Tan Hock Leong dari PKR, yang diserang angin ahmar.

Machang Bubok pula terletak dalam kawasan Parlimen Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Permatang Pauh, tetapi menurut Azhar, kehadiran Ketua Umno Bukit Mertajam, Datuk Musa Sheikh Kadir semakin dirasai di situ.

Umno memberi tumpuan kepada kerusi PKR di Batu Maung, yang diwakili Ahli Exco Kerajaan Negeri, Abdul Malik Abul Kassim, dan Sungai Bakap, yang diwakili oleh Maktar Shapee.

Azhar mendakwa Pakatan Rakyat, khususnya PKR kini dalam "keadaan serabut" dan begitu juga dengan PAS, yang menurutnya, pemimpin parti itu mengeluarkan kenyataan yang berbeza untuk mengelirukan rakyat.

"Satu ketika ia (mengenai mewujudkan) negara Islam, kemudian mengambil pendekatan yang lebih lembut seperti negara kebajikan, tetapi kemudian mereka bercakap tentang hukum hudud. Rakyat (di kawasan luar bandar) sangat keliru," katanya.

"Jika pengerusi DAP Karpal Singh menentang undang-undang hudud, Mursyidul Am PAS hanya berkata ia pendapatnya sendiri. Itulah sebabnya kita katakan PAS jadi kuda tunggangan DAP."

Tiada ulasan: