Selasa, 22 Mei 2012

Petani demo gesa naik harga padi


MALAYSIA KINI
Lebih 3,000 petani di kawasan Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (Mada) Jerlun menggesa kerajaan menaikkan harga padi sebanyak RM1,350 bagi setiap tan manakala subsidi padi pula RM500 setiap tan.

Mereka meminta kerajaan mengkaji harga padi dan subsidi yang tidak dikemaskini sejak 1985 iaitu RM950 (harga padi) dan RM248 (subsidi).

Wakil kumpulan petani itu, Abdul Halim Salleh, 52, berkata desakan ini dibuat memandangkan kos input pertanian seperti padi benih, racun serangga perosak, kos upah jentera membajak dan jentera menuai yang terlalu tinggi melebihi hasil padi yang diperoleh.

"Hasil kasar yang kami peroleh kira-kira RM2,000 serelung (0.28 hektar)(semusim) dan setelah ditolak kos pengurusan, kami hanya peroleh RM650 dan jika padi rosak akibat penyakit dan bencana alam kami rugi," katanya kepada pemberita selepas mengadakan demontrasi aman itu.

Abdul Halim berkata hasil yang mereka peroleh tidak memadai untuk menampung kos keperluan harian yang kini semakin meningkat dan turut membebankan golongan petani miskin.

Beliau berkata sudah tiba masanya untuk kerajaan mengkaji semula harga dan subsidi padi bagi membolehkan taraf hidup petani di kawasan Mada dapat ditingkatkan sama seperti petani di Selangor.

"Kami juga telah kemukakan perkara ini kepada pihak berwajib namun tidak ada sebarang perubahan yang dapat membantu petani untuk meningkatkan taraf hidup petani yang rata-rata berada pada tahap miskin," katanya.

Terdahulu kira-kira 50 petani di kawasan Jerlun mengadakan demonstrasi aman mendesak kerajaan menaikkan harga padi dan subsidi padi dengan segera demi kebaikan golongan petani di negeri ini.
- Bernama

Tiada ulasan: