Sabtu, 19 Mei 2012

Mufti Johor: Bapa Muhyiddin seorang ulama berfikiran terbuka

SINAR HARIAN

MUAR - Allahyarham Mohd Yassin Muhammad, bapa Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin, semasa hayatnya merupakan seorang ulama yang berfikiran terbuka, kata Mufti Johor Datuk Tahril Samsudin.
  
"Allahyarham adalah seorang ulama yang berjuang menyebar Islam dengan penuh ikhlas. Dia seorang yang bertanggungjawab kepada agama dan bangsanya," kata bekas murid allahyarham itu.
  
Selain itu, katanya firasat allahyarham bahawa seorang daripada 47 orang anaknya akan menjadi seorang terkenal dan orang penting negara turut menjadi kenyataan apabila Muhyiddin menjadi timbalan perdana menteri.
  
"Allahyarham pernah dua kali menyebut bahawa salah seorang anaknya akan menjadi seorang yang terkenal dan orang penting negara. Ia ternyata apabila anaknya (Muhyiddin) telah memegang jawatan timbalan perdana menteri," katanya.
  
Beliau berkata demikian semasa melancarkan buku tokoh ilmuan Islam cemerlang yang menyingkap sejarah perjuangan Mohd Yassin di pekarangan Masjid Jamek Sultan Ibrahim di sini hari ini. Muhyiddin turut hadir pada majlis itu.

Buku itu ditulis oleh Abd Latif Juffri @ Al-Jufri dan Amad Bahri Mardi dan diterbitkan Institut Terjemahan & Buku Malaysia.
  
Tahril berkata beliau bersama rakannya Ustaz Ahmad Tunggal, seorang tokoh agama di bandar ini, pernah menjadi murid kepada allahyarham pada tahun 1967 dan mereka merupakan antara ratusan pelajar yang pernah menimba ilmu di Madarsah Assadiah dan Sekolah Menengah Mohd Yassin yang diasaskan oleh allhayarham.
  
Allahyarham juga adalah orang yang memainkan peranan di atas penubuhan Sekolah Maahad di Jalan Joned pada 1946, sebelum sekolah itu diambil alih pentadbirannya oleh Jabatan Agama Johor pada tahun 1966 dan kemudian diletakkan di bawah pentadbiran Kementerian Pelajaran Malaysia pada tahun 1977, katanya.
  
Tahril berkata buku itu wajar dibaca oleh segenap lapisan masyarakat Islam untuk dijadikan pedoman.
  
Sementara itu, Aziz, seorang daripada anak allahyarham yang juga bekas Anggota Parlimen Muar, berterima kasih kepada penulis buku yang bekerja keras membuat kajian sehingga berjaya menerbitkan buku tersebut.
  
Beliau berharap buku kisah hidup allahyarham bapanya itu akan dapat dijadikan sebagai salah satu bahan rujukan berguna kepada masyarakat Islam di negara ini.
  
Muhyiddin kemudiannya menyampaikan buku itu kepada beberapa bekas anak murid bapanya dan ahli jawatankuasa Masjid Jamek Sultan Ibrahim. - Bernama

Tiada ulasan: