Jumaat, 2 Disember 2011

SPAD arah monorel Melaka dihentikan bagi kali kedua

MALAYSIA KINI

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mengeluarkan arahan kepada pengendali Monorel Melaka supaya menghentikan perkhidmatan itu dua hari lalu (30 Nov), untuk kali kedua dalam tempoh sebulan ekoran kerosakan teknikal pada sistem pengendalian automatik monorel itu.

Ketua Pegawai Operasi SPAD Azhar Ahmad berkata arahan itu dikeluarkan demi keselamatan penumpang yang terdiri daripada kalangan rakyat Malaysia dan pelancong asing.

melaka monorailBeliau berkata monorel itu beroperasi menggunakan sistem automatik walaupun mempunyai pemandu yang duduk di ruang pemandu.

"Pengendalian secara manual atau berpemandu hanya digunakan dalam keadaan kecemasan dan ketika ujian penyelenggaraan dilaksanakan," katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata pada 1 Nov lalu operasi monorel itu terpaksa dihentikan apabila pintunya mengalami kerosakan sehingga dua pelancong Britain terpaksa diturunkan menggunakan tangga kecemasan pasukan bomba dan penyelamat.

"SPAD telah memberi kebenaran kepada Melaka Taming Sari menyambung semula operasi monorel pada 24 Nov setelah hampir semua syarat berkaitan tahap keselamatan yang ditetapkan dipatuhi," katanya.

Namun begitu, beliau berkata memandangkan Melaka Taming Sari Berhad, syarikat pengendali monorel itu belum mematuhi arahan SPAD supaya meletakkan cat termoplastik dipermukaan landasan bagi mengatasi masalah kegelinciran roda, monorel itu dirah untuk tidak beroperasi ketika hujan.

british tourist trapped at melaka monorailAzhar berkata disebabkan insiden kerosakan kerap terjadi maka pihak SPAD harus memikirkan tentang keselamatan serta mengambalikan keyakinan orang ramai untuk menaiki monorel itu.

"Maka SPAD telah mengarahkan Melaka Taming Sari supaya memberhentikan operasi Monorel Melaka dan menyarankan agar kerja pembaikan monorel itu dilaksanakan dengan kerjasama pihak pembekal dari China," katanya.- Bernama

Tiada ulasan: