Sabtu, 17 Disember 2011

Latar Belakang KD TUN RAZAK.

shahril shaid

alt

KD TUN RAZAK - Dinamakan bersempena nama Perdana Menteri Malaysia yang kedua iaitu Tun Abdul Razak Hussein sebagai mengenang jsa negarawan ulung itu di atas sumbangan beliau kepada kemerdekaan,pemodenan,pentadbiran dan pembangunan Negara.


Lambang

alt

Lambang

Langit Biru Muda

sentiasa berwaspada terhadap semua ancaman termasuklah dari udara dalam menjaga keselamatan perairan Negara

Ombak Putih

Cabaran,keazaman dan semangat kental yang perlu dilalui serta dimiliki oleh setiap warga Kapal Selam semasa melaksanakan tugas mereka.

Laut Biru Tua

Beroperasi di lautan samudera yang luas tanpa had batasan demi menjaga keselamatan dan kedaulatan Negara.Ianya melambangkan kecekalan dan ketabahan warga kapal selam dalam melaksanakan tugas dengan risiko yang amat tinggi.

Ikan Lumba Lumba warna kuning

lambang kepakaran anggota kapal selam yang berkeupayaan melaksanakan sebarang tugas dengan penuh tanggungjawab,efisien dan bijaksana demi menjunjung kedaulatan Negara

Fin kapal selam di permukaan

Mempamerkan keupayaan kapal selam sebagai aset martim yang paling digeruni.Ianya juga melambangkan keupayaan kapal selam beroperasi secara senyap dan penuh muslihat serta sukar dikesan pihak musuh.

Latar Belakang KD Tun Razak

Perolehan kapal selam telah meningkatkan kemampuan Tentera Laut Diraja Malaysia(TLDM)secara keseluruhannya kerana ia mempunyai faktor cegah rintang dan force multiplier.mengambil kira kepentingan ini,keperluan kapal selam telah didaftarkan oleh TLDM sejak sekian lama

sebagai persiapan awal ke arah penubuhan angkatan kapal selam,TLDM telah menghantar beberapa Pegawai dan anggota mengikuti kursus dan latihan kelayakan kapal selam di beberapa buah negara seperti Australia,Turki dan Perancis sejak tahun 80-an lagi.inisiatif ini sejajar denganb hasrat TLDM mewujudkan tenaga pakar dalam bidang kapal selam.namum begitu,hasrat ini tidak menjadi kenyataan kerana beberapa kekangan yang dihadapi pada masa tersebut.

projek kapal selam telah diberi nafas baru apabila pihak kerajaan pada 3 Mei 2000 memutuskan agar kajian kesesuaian ke atas beberapa buah kapal selam dilaksanakan oleh kementerian pertahanan.

17 April 01

pasukan kajian tawaran kapal selam ditubuhkan untuk menilai setiap tawaran yang diterima.

05 jun 02

kerajaan Malaysia telah menandatangani kontrak perolehan 2 buah kapal selam jenis SCORPENE bersama pakej latihan dan bantuan logistik bersepadu(ILS)dengan konsortium bernama ARMARIS yang dianggotai oleh syarikat DCNS,Perancis dan syarikat NAVANTIA,Sepanyol.

25 Okt 02

kontrak ini mula berkuatkuasa.

21 Feb 03

titik bersejarah dalam pembinaan KD TRZ bermula dengan upacara pemotongan besi pertama.

24 Jul 07

Upacara penyambungan kedua dua bahagian kapal selam di limbungan Navantia,cartagena sepanyol telah disempurnakan oleh mantan Panglima Tentera Laut Laksamana Tan Sri Ramlan Mohamed Ali.

8 Okt 08

Upacara pelancaran dan penamaan KD TRZ di limbungan Navantia,Cartagena sepanyol telah disempurnakan oleh Seri Paduka Naginda(SPB)Raja Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah.

4 Nov 09

KD TRZ telah diserahkan seara rasmi kepada Kerajaan Malaysia.

5 Nov 09

KD TRZ telah ditauliahkan ke dalam perkhidmatan TLDM dengan kekuatan anak kapal seramai 32 pegawai dan anggota lain lain pangkat.majlis pentaulihan disempurnakan oleh panglima Tentera Laut Ybhg Laksmana Tan Sri Abdul Aziz Hj Jaafar.

19 Feb 10

Pelayaran dari cartagena,Sepanyol ke Toulon Perancis sebagai persediaan pelayaran pulang dan juga rutin senggaraan Assisted Maintenance Period(AMP)pertama.

30 April 10

KD TRZ telah memulakan pelayaran sulang dari Toulon Perancis.Pelayaran memakan masa selama 72 hari dengan persinggahan di 4 buah pelabuhan bagi tujuan ulang bekal iaitu di Iskandariah Mesir,Jeddah Arab Saudi,salalah Oman dan Cochin India serta Tambatan Pangkalan TLDM Lumut(TPL)sebelum tiba di pangkalan TLDM Kota Kinabalu(PTKK),Sabah.

2 Jul 10

Sambutan Ketibaan KD TRZ Di Lumut.DYMM sultan Perak,Sultan Azlan Muhibbiddin Shah Ibni Almarhum Sultan Yussof Izzuddin Shah telah berkenaan berangkat ke majlis tersebut.DYMM Sultan Selangor Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Al Haj Ibni Al Marhum Sultan,Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad an PTL,Laksmana Tan Sri Abdul Aziz Shah Hj Jaafar telah bersama sama belayar dengan KD TRZ dari perairan Pulau Jarak menuju ke TPL,DYMM Sultan Selangor turut berkenan menguji keupayaan Kapal untuk menyelam di kedalaman terhad di sekitar peraiaran Pangkor.

15 Jul 10

KD TRZ tiba di PTKK disambut meriah Oleh Yang Dipertua Negeri Sabah,Tun Ahmad Shah Abdullah.ketibaan ini melengkapkan Pelayaran pulang KD TRZ dari Perancis ke Malaysia.

25 Jul 11

kunjungan kedua DYMM Sultan Selangor ke kapal,bagina telah berkenan bersantap bersama warga kapal.

Spesifikasi Kapal

alt

  1. panjang keseluruhan 67.56 Meter
  2. Lebar keseluruhan 8 Meter(termasuk Hydroplane)
  3. Lebar Pressure Hull 6.2 meter
  4. Draught Purata 5.4 Meter
  5. Sesaran Permukaan 1599 tan
  6. Sesaran selaman 1758 tan
  7. Reserved Bouyancy 9 peratus
  8. Kelajuan Maksima 20 Knots(menyelam),12 Knots(permukaan)
  9. krew 35 Krew
  10. ketahanan operasi 45 hari

Visi


Pencegah rintangan Maritim yang efektif dan kredibel

Misi


mencegah rintangan ancaman terhadap keaulatan dan kepentingan Maritime Malaysia.

Tiada ulasan: