Jumaat, 4 Mac 2011

Gelora mula membadai Kerdau

Jimadie Shah othman

Kempen pilihan raya kecil Kerdau yang berbaki tiga hari lagi dijangka tidak lagi setenang seperti permulaannya.

Kedua-dua parti bertanding BN dan PAS dipercayai akan lebih agresif menyerang lawan masing-masing berbanding pendekatan lunak sebelum ini.

kerdau 1 malaysia dinner 270211 03Jika BN dilihat lebih banyak bertahan apabila diselubungi isu sijil calonnya Syed Ibrahim Syed Ahmad, "Buku Jingga" Pakatan Rakyat, 'kelemahan' pentadbiran menteri besar dan keadaan peneroka Felda, kempen pusingan kedua dijangka berbeza.

Hari ini, penampilan pertama Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mungkin tidak selancar yang diharapkan.

Ketua umum PKR itu akan dibayangi "pendedahan bersiri" Ummi Hafilda Ali yang sudahpun menjejakkan kaki di Kerdau.

Dijangka berlaku 'perang pembesar suara' malam ini apabila mereka dijadual berceramah di tempat yang sama di kawasan Feldra Rumpun Makmur di tempat yang berdekatan dan cuma dipisahkan sebatang jalan.

NONEUmmi Hafilda - adik Timbalan Presiden PKR Azmin Ali - semalam turut berkempen di Merlimau atas pentas BN.

Saksi penting kes liwat pada 1998 itu dilapor 'mendedahkan' berhubung dakwaan "skandal seks" terhadap Anwar dan menyentuh soal Azmin yang juga bekas setiausaha sulit kepada pemimpin pembangkang itu.

BN sebelum ini jarang mengadakan ceramahnya, tidak seperti PAS yang meneruskan tradisi itu setiap malam di seluruh kawasan.

Persoalan sebenar

Berbeza dengan pendekatan BN yang menampilkan tokoh heavyweight mereka, termasuk presidennya Datuk Seri Najib Razak dan isterinya Rosmah Mansor di permulaan kempen, PAS mengambil pendekatan sebaliknya.

najib visit kerdau 270211 02Malam ini, bukan sahaja Anwar, malah turut memeriahkan atmosfera kempen, naib presiden PKR dan anaknya Nurul Izzah; bekas menteri besar Perak Datuk Seri Nizar Jamaluddin dan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng.

Manakala Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin pula menyusul timbalannya Datuk Razali Ibrahim yang hadir semalam - tindakan yang dilihat bagi menyuntik kekuatan jentera pemuda parti itu.

Beliau difahamkan sedang mengadakan perbincangan dengan dengan anggotanya di bilik gerakan induk BN di Kerdau dan dijadual mengadakan lawatan bermotosikal sekitar kawasan tersebut.

NONEKehadiran menteri ke Kerdau tidak semeriah sebelum ini apabila hanya Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia Datuk Seri Maximus Ongkili, Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi turun padang hari ini.

Daripada aspek isu yang dibangkitkan pula, PAS kini dilihat mula bercakap 'hal sebenar' dan sudah jarang membangkitkan tentang komitmen mereka dalam Buku Jingga yang dilihat kurang difahami dan kurang menarik perhatian pengundi.

Bermula semalam, ahli jawatankuasanya Mazlan Aliman menggembarkan apabila hadir ke sidang media sulungnya di Kerdau sambil mendakwa Felda Plantation merupakan organisasi haram.

Taktik makan diri

Beliau yang menyarung baju NGO Persatuan Anak Felda Kebangsaan (ANAK) akan bergabung dengan Biro Felda PKR pimpinan peguam Shuhaimi Said - anak tempatan - yang sudah berkubu dan bergerak senyap di kawasan itu secara 'pemalu' dan tidak menghebahkannya, termasuk kepada media.

FeldaGandingan ini - yang bertanggungjawab mengumpulkan peneroka bagi menyaman Felda - dilihat sebagai satu-satunya senjata terkuat Pakatan bagi memenangi hati 3,031 atau satu pertiga daripada keseluruhan 8,999 pengundi di kawasan itu.

Bagi BN pula, selain terus mempertahankan kerajaan Pahang yang didakwa bakal muflis ekoran kelemahan dalam Laporan Audit Negara, mereka melihat ada lompong lain yang perlu diisi, iaitu menjaga hati pengundi.

Justeru tidak hairan, tanpa ceramah berapi-api, semalam Timbalan Menteri Beliau dan Sukan Datuk Razali Ibrahim hanya turun untuk bermain futsal dengan sekumpulan remaja kampung.

NONEMenurutnya, pendekatan itulah yang dimahukan anak muda yang mewakili 38 peratus daripada keseluruhan pengundi. Beliau juga berpendapat taktik PAS yang terlalu banyak menyerang Felda mungkin memakan diri.

Bagaimanapun, paling dibimbangi, pertembungan harmoni yang diharapkan kedua-dua calon Syed Ibrahim Syed Ahmad daripada BN dan Hassanuddin Salim daripada PAS mungkin mengundang lebih banyak taktik kotor di penghujungnya.

Sebagai contoh, selepas, memasuki hari kelima, Naib Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man mendakwa 22 kain rentang dan pemidangnya diturunkan manakala berpuluh-puluh bendera lagi didakwa menjadi mangsa.

Dalam pusingan kedua ini, hanya satu pilihan yang tinggal,BN harus mempertahankan 1,615 majoriti undi yang diperoleh dalam pilihan raya umum lalu. Dan Penentunya masih pada undi peneroka Felda yang dilihat mudah digoda dengan sentimen berbanding kelantangan dan kefasihan berhujah.

Tiada ulasan: