Rabu, 30 Ogos 2017

Mengapa SPRM terlalu sensitif terhadap kritikan, kata organisasi peguam

 
Sebarang tindakan undang-undang terhadap pengkritik akan memburukkan imej SPRM, kata Lawyers for Liberty.


eric-macc-phee-4


PETALING JAYA: Organisasi peguam hak asasi manusia mengingatkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia sebarang tindakan undang-undang terhadap pengkritik penahanan Exco Pulau Pinang Phee Boon Poh akan memburukkan imej SPRM dan mengundang lebih banyak perhatian dari orang awam.

Pengarah Eksekutif Lawyers for Liberty (LFL) Eric Paulsen berkata kata dua SPRM kepada Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, dan amaran Ketua Pesuruhjaya Datuk Dzulkifli Ahmad kepada peguam Ramkarpal Singh di atas komen mereka berkenaan kesahan penahanan Phee itu sudah menjejaskan reputasi agensi itu di mata awam.

“Mengapa SPRM begitu sensitif dengan komen Lim dan Ramkarpal dan mengapa menumpukan hal remeh berkenaan apa dikatakan oleh hakim Mahkamah Tinggi apabila memerintahkan Phee dibebaskan dari perintah reman?

“Lebih lanjut, mengapa harus SPRM mengambil pandangan yang melampau dan tidak bertolak ansur sedangkan isu yang diulas itu berkepentingan awam?” katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau merujuk kepada dakwaan SPRM mengatakan Lim memfitnah agensi itu dengan mengatakan penahanan Phee sebagai “penahanan haram”.

Phee ditahan agensi anti-rasuah itu dalam siasatan ke atas kes kilang penapis karbon haram di Bukit Mertajam.

Ramkarpal berkata kenyataan Lim itu wajar kerana Mahkamah Tinggi sudah mengenepikan perintah reman 5 hari terhadap Phee kerana ianya berdasarkan perintah yang tidak sah.

SPRM bagaimanapun berkata tindakan undang-undang akan diambil terhadap Lim jika ketua menteri Pulau Pinang itu tidak memohon maaf.

Paulsen menyifatkan dakwaan SPRM yang mengatakan komen Lim itu membawa kepada subjudis dan menghina mahkamah kerana perkara itu kini sedang dirayu sebagai simplistik dan menunjukkan pemahaman lemah mengenai undang-undang.

Beliau juga mempersoalkan tindakan undang-undang yang akan diambil terhadap Lim dan Ramkarpal.

“Ianya diterima umum yang badan awam tiada kapasiti untuk saman atas fitnah, dan ianya bukan sesuatu yang disokong kerana badan awam harus sentiasa terbuka kepada kritikan orang awam.

“Potensi fitnah jenayah atau tindakan jenayah lebih mengejutkan, kerana undang-undang jenayah tidak patut disalahgunakan untuk meindungi badan awam daripada kritikan.”

Beliau juga berkata agensi anti rasuah patut tumpu kepada usaha memerangi rasuah dan salah guna kuasa, bukan terbabit dalam pertengkaran terbuka atau memberi amaran terhadap “memfitnah” SPRM.

Beliau mengingatkan SPRM rasa hormat datang daripada kepercayaan orang awam, bukannya rasa takut.

“Ini seterusnya bergantung sepenuhnya kepada perlakuan mereka untuk menunjukkan kesaksamaan, kebebasan dan integriti.

“Biarlah prestasi kerja SPRM yang berbicara, bukan cuba menyekat kritikan orang awam dan kebebasan bersuara seperti yang dijamin bawah Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan,” katanya

Tiada ulasan: