Rabu, 30 Ogos 2017

Fahmi: Pendaftaran portal berita cabuli Perlembagaan

KEADILAN DAILY

FENG0266-01_fahmi_fadzil_20160107_620_413_100

Pengarah Komunikasi KEADILAN, Fahmi Fadzil membidas cadangan untuk mendaftarkan portal berita sebagai satu bentuk pencabulan ke atas kebebasan bersuara yang dijamin Perlembagaan Persekutuan.

Menurutnya, ia juga adalah satu bentuk serangan ke atas media dalam talian sebelum pilihan raya umum serta akan berfungsi sebagai satu bentuk “permit penerbitan”.

“Ini akan mengancam kebebasan media online kerana dipercayai portal berita yang menerbitkan

berita tidak disukai atau tidak sehaluan dengan Putrajaya boleh ditutup atau dihalang akses, seperti yang pernah berlaku sebelum ini kepada The Malaysian Insider.

“Oleh itu, pendaftaran portal berita melanggar semangat Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin hak kebebasan bersuara termasuk untuk media online khususnya portal berita,” kata Fahmi dalam kenyataan.

Menurutnya lagi, cadangan itu sengaja dibuat Putrajaya bagi menyukarkan penyampaian mesej kepada pengundi sekaligus menyebabkan orang ramai bergantung kepada media arus perdana sahaja untuk sumber maklumat.

“Langkah ini akan lebih menyukarkan KEADILAN dan Pakatan Harapan menyampaikan mesej dan maklumat kepada pengundi, memandangkan media arus perdana sedia ada juga dimiliki dan dikawal rapi Umno BN.

“Oleh itu, ini akan mengakibatkan gelanggang pertandingan pilihan raya umum ke-14 menjadi lebih tidak adil dari yang sedia ada, dan akan mengukuhkan persepsi umum bahawa PRU14 bakal menjadi pilihan raya paling kotor yang pernah kita saksikan.

“Media merupakan tiang seri demokrasi, dan perlu dipertahankan dan diperkukuh – bukan dihalang sebegini rupa,” katanya.

Menteri komunikasi dan multimedia sebelum ini mengumumkan bahawa cadangan pendaftaran portal dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) berada pada peringkat akhir sebelum dihantar kepada Peguam Negara.

Cadangan itu katanya dibuat demi ‘memantau’ portal berita serta memastikan jumlah pelawat yang membaca portal berita.

Tiada ulasan: