Selasa, 22 Disember 2015

Tanda tanya pulangan 47,900% Utusan

Khairie Hisyam


 


KINIBIZ Dalam tempoh lapan bulan, pelaburan kecil Utusan Melayu mencanak naik nilainya ke tahap tidak dapat dibayangkan pelabur biasa.

Tetapi bagaimana?

Pada 21 Disember lalu, Utusan Melayu (M) Berhad, sebuah syarikat rugi, menjual 20 peratus pegangannya dalam sebuah syarikat sendirian berhad untuk pulangan pelaburan 47,900 peratus hanya selepas lapan bulan.

Bagi Utusan sendiri, keuntungan itu amat besar ketika ia mencatat kerugian selama sembilan suku tahun kewangan berturut-turut.

Dalam suku terakhir, syarikat itu merekodkan kerugian RM7.85 juta susulan kemerosotan hasil 18 peratus tahun ke tahun kepada RM61 juta.

utusan logoMenurut terma rundingan diumumkan Bursa Malaysia, Utusan akan mendapat pendahuluan RM5 juta selepas perjanjian jualan ditandatangani dengan bakinya akan dibayar selewat-lewatnya pada suku kedua 2016.

Bagaimanapun, bagaimana Utusan merealisasikan urus niaga ini?

Utusan berkata kos asal untuk pelaburan 20 peratus itu bernilai RM100,000 pada April 2015 dan kini menjualnya kepada pemegang saham terbesar dalam Maqamad Sdn Bhd dengan nilai RM48 juta.

Berdasarkan rekod awam, Maqamad terlibat dalam pembangunan harta tanah dan perdagangan am.

Pembelinya pula ialah MHA59 Sdn Bhd, yang 90 peratus dimiliki oleh Mohd Hassan Abu, yang juga salah seorang daripada dua pengarah Maqamad.

MHA59 membeli 20 peratus pegangan itu dengan tujuan untuk mendapatkan kawalan penuh dalam Maqamad, menurut Utusan.

Persoalannya kenapa MHA59 membayar RM48 juta untuk pegangan yang cuma bernilai RM100,000 sebelumnya?

Tiada ulasan: