Rabu, 16 Disember 2015

Isu Air di Raub



Oleh Mohd.Ariff Sabri
 

Sejak saya jadi ahli parlimen Raub, masaalah bekalan air merupakan salah satu isiu pokok. Kampung2 di Sega Tat, ulu atok, kuala atok tidak mendaat pembakalan air sejak lama dahulu. Bahkan orang2 dikapung2 ini bergurau dengan saya dengan berkata sejak merdeka, orang2 Sega tidak menikmati bekalan air.
Keadaan ini tidak dibetulkan walapun MCA mewakli Raub sejaka tahun 1970an. Raub tidak peranah ada MP melayu sejak 40 tahun lebih.

Di bandar Raub, setiap 2 hari tidak ada bekalan air. Iniah yang menjadi kelaziman kepada penduduk Raub samada yang diam di bandar atau di kampung2. Kampung seperti kampung SC hanya mendapat pembelaan sejak tahun ini. Pihak JBA telah membekalkan tangki air dalam kampong tersebut.

Jika tidak, ibu bapa lebih rela menyuruh anak dan menantu meraikan hari raya di tempat lain daripada kembali ke kampong SC dan tidak berair.

Ada satu isiu yang saya fikirkan sekitar isiu bekalan air di Raub ini. Ianya ialah respons bangsa Cina dan respons bangsa Melayu.

Orang Melayu yang saya temui redha tidak ada bekalan air. Kadang2 seminggu takde air pun masih berdiam diri. Menerima putus bekalan sebagai suatu kejadian alam dan takdir Tuhan. Mungkin mereka ada perigi atau sumber air yang lain. Atau mereka pergi tumpang rumah saudara mara. Atau rela bersakitan menunggu bekalan air yang dihantar denga lori pihak JBA( sekarang PAIP).

Demikian lah kesabaran orang Melayu, melihat masaalah air di raub sebagai suatu kejadian semua ladi. Sifat da fiil seperti inilah yang di eksploitasi oleh UMNO.

Tidak pernah terlintas dalam fikiran orang melayu bahawa masaalah ini mungkin akibat dari kesilapan manusia. Pump yang ada substandard, paip saluran yang dibekalakan lama dan mungkin bawah standard, atau peruntukan dikurangkan. JBA di perbadankan tapi pemperbadanan itu tidak disertai dengan dana yang mencukupi.

Sehingga saya tidak sampai hati untuk menyerang dan menyalahkan pengurus PAIP daerah. Dia telah berusaha sehabis kuat untuk meringankan beban dan rasa sakit hati masyarakat Raub.

Saya menegah ahli DAP bersihat confrontational dengan pihak PAIP. Saya memilih untuk accommodate dan memahami masaalah. Lagi pun, sebagai pihak yang meminta bantuan, saya merasakan kita harus bersopan.

Respons masyarakat Cina amat berbeza sekali. Putus air sehari pun, mereka akan mencari ahli parilmen dan pejabat saya untuk menyelesaikan masaalah ini.

Sikap combative seperti ini saya harap di minimakan. Saya rasa kita harus memahami dan berkerjasama dengan pihak pembekal air untuk kesentosaaan hidup bermasyarakat.

Jalan tengah mesti kita ambil. Janganlah kita mebiasakan diri kita menerima ini sebagai suatu kebiasaan dan kejadian alam. Kita mesti memikirkan kemungkinan masaalah ditimbulkan oleh kesilapan manusia.

Pada masa yang sama, janganlah kita terlalu mendesak dan kombatif. Saya khuatir, isiu ini akan mendapa dimensi perkauman. Jagan kita merasakan kita ada hak mendesak dengan keras tanpa peka kepada perasaan orang lain.

Saya telah membangkitkan perkara bekalan air di Raub sejak 2013 ketika pertama kasli masuk parlimen. Saya telah diberitahu bahawa bajet untuk membaiki keadaan sudah pun ada.

Saya lihat tangki air atau reservoir di Keloi sudah di bangunkan. Pada masa yang sama, saya melhat proses mengganti paip yang lama sedang dijalankan.

Saya berharap pihak berwajib jagan lupa menggantikan pam2 yang melancarkan bekalan air. Dan pastikan bila pembelian dilakukan, asset yang dibeli itu senilai dengan belanja yang dikeluarkan.

Tiada ulasan: