Selasa, 10 September 2013

Kenaikan Harga Minyak: Sistem ekonomi hari ini, duit yg kerjakan orang



Oleh U Zaharudin Muhammad 

Ekonomi Islam boleh digambarkan sebagai bottom up sistem. Velocity of money (pergerakan duit) diproses oleh orang ramai, dipegang oleh setiap pojet rakyat, diurusniagakan dan akhirnya memberikan income kepada kerajaan utk urusan keperluan kerajaan dan golongan yang terpinggir. Sebab itu di dalam Islam ada kadar minimum yang wajib dipastikan oleh kerajaan supaya berada di dalam poket rakyat. Kadar minimum antaranya ialah setiap rakyat mestilah mempunyai wang cair untuk tempoh setahun keperluan.

Kerajaan kadang2 mengosongkan baitulmal bagi merealisasikan kadar minimum yg perlu ada dlm reserve setiap poket rakyat. Rakyat akan kerjakan duit yang ada dalam kocek utk dijadikan production, membuat kajian try and error, cuba business baru dll. Mereka boleh bangunkan kepakaran masing2 tanpa bergantung subsidi atau bergantung kpd syarikat gergasi dunia. Sebab itu orang islam kreatif pada zaman khilafah, sehingga berjaya mencipta kapal terbang pertama dunia, mengkaji perubatan dll tanpa bergantung kepada subsidi. Realitinya, rakyat dan kerajaan Islam tidak pernah miskin dgn sistem yg adil ini.

Tetapi sistem ekonomi hari ini, duit yg kerjakan orang. Minat lain tapi terpaksa buat kerja lain demi wang. Wang yang gerakkan manusia melalui kontrol political businessman yang saya dan pencinta keadilan musuhi. Wang yang kerjakan orang ramai. Tiada subsidi wang, manusia tak boleh bergerak. Velocity of money hanya berlegar dikalangan orang kaya. Orang ramai hanya terima wang awal bulan tapi akhir bulan habis.

Ada yang akhir bulan terima gaji, pertengahan bulan dah kira jari, bukan kira wang. Semua rakyat bekerja dengan membayar cukai yg tinggi, berhutang dan membayar secara installment cukai2 yg tak mampu dibayar cash. Cukai itu diberikan kepada golongan political businessman, ada lebihan baru diberikan subsidi. Lebih parah apabila political usinessman memberikan sumbangan kepada politician dlm pru, bila dpt kuasa, pembayaran blk dlm bentuk projek mesti dibuat.

Apabila pembayaran balik adalah tinggi, maka subsidi seperti minyak ditarik bagi memastikan reserve2 dan tabung2 top fund dipenuhi semula. Maka kadar minimum yg dititik beratkan dalam sistem korup ini ialah tabung2 top fund yang akan digunapakai oleh political businessman, bukan kadar minimum poket2 rakyat.

Akibatnya, berlakunya ketirisan, bubble project. Projek perlu pula kosnya berganda disebabkan oleh bubble cost. Projek mengguna pakai wang yang dibayar oleh setiap rakyat, diberikan kepada political businessman untuk dijual semula kepada rakyat secara berganda.

Lebih parah rakyat diperbodohkan dengan disembunyikan berapa cukai sebenar dibayar oleh rakyat. Diulik lagi konon2nya cukai itu demi kepentingan rakyat. Diparahkan lagi dgn ustaz2 umno yang melapiki perbuatan zalim tersebut dgn nas2 diluar contactnya.

Saya berazam utk memperjuangkan dakwah penerangan ini, serta mengajak rakyat untuk membuat perubahan.

Tiada ulasan: