Sabtu, 28 September 2013

Indeks rasuah Malaysia merosot bukti transformasi Najib gagal


Zairil Khir Johari



SHAH ALAM : Sikap Kerajaan Umno BN yang tiada kesungguhan politik dalam membantras gejala rasuah menjadi punca kedudukan negara terus merosot dalam senarai indeks negara dunia bebas rasuah.

Ini berikutan amalan pendakwaan terpilih yang hanya mengheret individu kecil, dan golongan atasan sebagai antara faktor gejala rasuah semakin berleluasa.

Ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari berkata, ia menunjukkan Program Transformasi Kerajaan (GTP) yang diperkenal Perdana Menteri, Datuk Seri Najb Razak gagal mencapai matlamat.

Bercakap kepada TV Selangor, beliau berkata usaha membendung gejala rasuah boleh dilaksanakan jika kerajaan serius mengenai perkara ini.

“Ini menunjukkan program transformasi yang dibawa Najib semuanya gagal. Ia selaras laporan terdahulu, Global Financial Integrity (GFI) yang mendapati Malaysia sebagai negara kedua untuk pengaliran wang haram.

“Ini menunjukkan rasuah sebagai gejala berleluasa di Malaysia,” katanya.

Mengikut laporan Asia-Pacific Penipuan Laporan Penyiasatan Siri 2013, Malaysia pada tahap rasuah tertinggi dengan 54 peratus. diikuti China dengan 34 peratus.

Mengulas lanjut, Zairil berkata, peruntukan perundangan sedia ada sepatutnya dilaksanakan dengan betul tanpa berat sebelah.

“Membanteras rasuah, sebenarnya senang. Cuma memerlukan kehendak politik. Maksudnya kerajaan perlu melaksanakan semua undang-undang dengan betul dan tidak berat sebelah,” katanya.

Tiada ulasan: