Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak menasihatkan kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) supaya tidak berasa kecewa terhadap indeks dan persepsi mengenai kenaikan kadar jenayah di negara ini.

Sebaliknya Najib berkata, masyarakat meletakkan harapan yang tinggi kepada PDRM serta mengharapkan agar institusi polis itu dapat menunjukkan prestasi yang cemerlang dalam melaksanakan tugas.

"Kita letak harapan tinggi pada PDRM. Jangalah rasa kecewa kalau ada polemik tentang angka dan persepsi sebagainya.

"Itu bukanlah perkara yang baru bagi kita tetapi kita boleh menunjukkan kemampuan kita yang semakin meningkat," katanya ketika berucap di majlis buka puasa PDRM di Pusat Latihan Polis (Pulapol), Jalan Semarak, Kuala Lumpur.

Turut hadir pada majlis itu ialah Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussein serta Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar.

Sebelum ini, Ismail meminta supaya semua pihak tidak membuat spekulasi perhubung pembebasan tahanan bawah Ordinan Darurat dengan peningkatan kadar jenayah di seluruh negara.

Ismail berkata kadar jenayah masih dalam kawalan dan polis sedang memantau keadaan.

Katanya, tahanan Ordinan Darurat masih berada bawah pemerhatian polis dan pasukan itu sedang mengambil langkah untuk memastikan individu terbabit tidak terjebak dalam aktiviti jenayah.

Selain itu, bagi meredakan kebimbangan jenayah, pihak polis juga turut mengadakan sesi beramah mesra bersama pengunjung di pusat membeli-belah Mid Valley serta kementerian dalam negeri mengadakan 'walkabout' di pusat membeli-belah sama.

Sementara itu, Najib juga berkata, dengan transformasi minda masyarakat kini, kerajaan serta PDRM perlu mengemaskini serta bersedia berhadapan dengan cabaran yang pelbagai.

Beliau juga berkata, sebagai sebuah institusi tunggak negara, PDRM yang berperanan penting perlu mengemaskini garis panduan polis (SOP) demi mendapatkan persekitaran yang baik.

"Kita perlu kepimpinan yang tegas dan berkesan. Kita perlu garis panduan operasi polis (SOP) yang dikemaskinikan dalam persekitaran yang baik. Kita perlu gunakan segala teknologi yang termampu oleh kita yang boleh dimiliki oleh kita.

"Pendek kata apa sahaja yang dikuasai kita, hendaklah sedaya upaya menguasai segala yang boleh beri kelebihan dalam hadapi cabaran baru.

"Percayalah bahawa kerajaan akan membantu PDRM untuk membangunkan keupayaan dalam erti kata yang sebenar. Sebab ibarat kita berperang mesti dilengkapi dengan senjata dan kekuatan. Baru boleh berjaya. Kalau berperang tanpa kelengkapan dan kekuatan, nescaya kita akan tewas nanti," kata Najib lagi.