Industri
kereta Malaysia telah menyokong untuk harga kereta yang lebih murah
dengan mengurangkan duti eksais secara beransur-ansur yang dilihat
sebagai memberi tekanan kepada Putrajaya untuk meringankan beban
memiliki kenderaan di salah satu pasaran terbesar Asia Tenggara.
Sokongan
Persatuan Automotif Malaysia (MAA) datang selepas pembangkang di
peringkat persekutuan berkata mahu mengurangkan beban rakyat Malaysia
yang membayar harga kereta tertinggi di dunia dan akan mengurangkan
harga secara beransur-ansur dalam duti eksais yang kini dikenakan
antara 65 dan 105 peratus.
Putrajaya
juga telah menunjukkan tidak lama lagi, harga kenderaan akan
diturunkan secara beransur-ansur, kira-kira sebulan selepas pengarah
strategi PKR, Rafizi Ramli, berjanji untuk mengurangkan harga cukai
kenderaan menjadi lebih rendah.
Akhbar harian The Star
juga memetik sumber industri yang mengatakan bahawa Dasar Automotif
Negara (NAP) akan menangani pengurangan harga kereta secara
beransur-ansur di negara ini, di mana lebih daripada 600,000 kenderaan
dijual setiap tahun kepada penduduk yang hanya 28 juta orang.
Presiden MAA, Datuk Aishah Ahmad, berkata harga lebih rendah melalui cukai yang lebih rendah akan dialu-alukan.
“Jika
harga dikurangkan secara beransur-ansur dan tidak menyebabkan gangguan,
maka ia adalah baik,” kata veteran industri yang mengetuai persatuan
utama mewakili industri kenderaan di negara ini.
Aishah bagaimanapun menambah bahawa dia tidak berfikir harga patut dikurangkan pada “satu pukulan” kerana ia boleh menyebabkan pembelian kereta terhenti kerana orang ramai menunggu harga jatuh.
Aishah bagaimanapun menambah bahawa dia tidak berfikir harga patut dikurangkan pada “satu pukulan” kerana ia boleh menyebabkan pembelian kereta terhenti kerana orang ramai menunggu harga jatuh.
Rakyat
Malaysia kini dikenakan cukai di antara 65 dan 105 peratus dalam duti
eksais bergantung kepada kapasiti enjin kereta yang mereka beli,
membentuk aliran hasil lumayan bagi kerajaan.
Ini
bermakna bahawa jika pengguna membeli kereta berharga RM100,000,
sebanyak RM55,000 pergi kepada kerajaan sebagai duti eksais.
Ini adalah
di atas cukai jualan sebanyak 10 peratus yang mereka perlu bayar.
Mereka yang membeli kereta import juga perlu membayar permit import
(AP) diluluskan yang ironinya diberikan secara percuma kepada kumpulan
ahli perniagaan terpilih.
Cukai yang
lebih tinggi juga datang selepas Malaysia mula memasuki perindustrian
pada 1980-an dengan pembuat kereta nasional, Proton, kini tidak lagi
dimiliki oleh kerajaan.
Walau
bagaimanapun, ramai rakyat Malaysia mengatakan bahawa mereka tidak
mempunyai banyak pilihan tetapi terpaksa membeli kereta untuk bergerak
kerana merasakan tidak boleh bergantung kepada sistem pengangkutan awam
dan kereta harga yang tinggi telah menyebabkan hutang isi rumah lebih
daripada 75 peratus daripada KDNK, yang kedua tertinggi di Asia.
Kira-kira
20 peratus daripada jumlah hutang RM581 bilion isi rumah dalam negara
tahun lepas adalah daripada kereta, aset yang menurun nilainya secara
ketara dari masa ke masa.
Ramai
rakyat Malaysia juga mengambil sembilan tahun pinjaman dalam usaha
untuk membeli sebuah kereta, tempoh panjang yang tidak pernah didengari
di negara-negara lain di mana tempoh 2-5 tahun adalah normal.
Duti
eksais yang tinggi dilihat oleh ramai ahli ekonomi sebagai salah satu
gangguan utama dalam ekonomi dan mereka mengatakan penurunan harga
boleh membantu merangsang ekonomi dengan meningkatkan pendapatan boleh
guna dan mengurangkan beban hutang isi rumah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan