Sabtu, 26 Februari 2011

Najib Yakin Calon BN Di Kerdau Dan Merlimau Diterima Rakyat

BERNAMA

LABUAN: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yakin kedua-dua calon Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Pahang kawasan Kerdau dan DUN Melaka kawasan Merlimau diterima rakyat, sekali gus mampu meraih kemenangan untuk BN.

"Mereka dipilih selepas melalui proses penapisan yang teliti dan mereka bukan sahaja ada kemampuan tetapi juga mempunyai kredibiliti peribadi yang baik," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Klinik 1Malaysia di perumahan Taman Mutiara Kampung Sungai Bedaun dekat sini, Sabtu.

Najib, yang juga pengerusi BN, berkata demikian ketika diminta mengulas pertandingan satu lawan satu antara BN dan PAS pada pilihan raya kecil masing-masing di Kerdau serta Merlimau.

Bagi DUN Kerdau, BN diwakili Naib Ketua Umno bahagian Kuala Krau Syed Ibrahim Syed Ahmad manakala PAS diwakili Ketua Penerangan PAS Pahang Hassanuddin Salim.

Bagi DUN Merlimau, BN diwakili Anggota Jawatankuasa Umno bahagian Jasin Roslan Ahmad, 44, manakala PAS pula diwakili Timbalan Ketua Pemuda PAS negeri Melaka Yuhaizad Abdullah.

Najib berkata walaupun BN dijangka dapat mempertahankan kerusi Merlimau dan Kerdau namun gagasan itu tidak memandang ringan sebarang cabaran politik daripada parti pembangkang.

"Kita mesti berusaha gigih dan menyeluruh. Kita mahu jentera kita bergerak dengan lancar dan tidak ada masalah dalaman yang menyebabkan kita menghadapi halangan atau kita berpecah dari dalam yang menyusahkan kita.

"Setakat ini laporannya positif dan kita harap jentera BN bergerak sepenuhnya. Walaupun calon daripada Umno yang bertanding namun kita akan bekerjasama dengan anggota komponen BN yang lain," katanya.

DUN Kerdau kosong berikutan kematian wakil rakyatnya Datuk Zaharuddin Abu Kassim pada 12 Feb lepas.

Pada pilihan raya umum 2008, Zaharuddin daripada BN menewaskan calon PAS Hassanuddin Salim dengan undi majoriti 1,615.

Pilihan raya kecil DUN Merlimau pula diadakan berikutan kematian wakil rakyatnya Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan, 56, pada 20 Jan lepas akibat serangan jantung.

Pada pilihan raya umum 2008, Mohamad Hidhir, juga daripada BN, menewaskan calon PAS Jasme Tompang dengan majoriti 2,154 undi.

Tiada ulasan: