Rabu, 13 Disember 2017

Tun M gagal rayuan singkir panel RCI Forex

ANTARAPOS

Post Pic
 
 
PUTRAJAYA: Mahkamah Rayuan hari ini menolak permohonan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menyingkirkan dua panel Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat kerugian urus niaga mata wang asing oleh Bank Negara Malaysia (BNM) pada 1990-an. 
 
Menurut Hakim Datuk Mohd Zawawi Salleh, terdapat beberapa kecacatan dalam permohonan rayuan ini sekaligus mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Ogos lalu.
 
"Rayuan ini mempunyai beberapa kecacatan undang-undang yang walaupun jika writ (kebenaran) diberikan, perayu tidak akan dapat mengatasinya. Rayuan ini ditolak dan keputusan mahkamah tinggi kekal," kata hakim.
 
Kedua-dua ahli panel itu ialah Pengerusi Petronas, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan dan Pengerusi Bersama Pasukan Petugas Khas Bagi Memudahkan Perniagaan (Pemudah), Tan Sri Saw Choo Boon. 
 
Keputusan sebulat suara itu dicapai oleh panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Mohd. Zawawi Salleh yang bersidang bersama Datuk Abdul Rahman Sebli dan Datuk Abdul Karim Abdul Jalil.  
 
Dr. Mahathir turut diperintahkan membayar kos RM10,000.
 
Memetik laporan Malaysiakini, Zawawi bagaimanapun tidak menjelaskan tentang kecacatan undang-undang yang disebutkan dalam penghakiman lisannya.
 
Laporan siasatan berkenaan kini telah diambil alih oleh Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Polis Diraja Malaysia (PDRM), selepas disyorkan suruhanjaya berkenaan.
 
Berdasarkan syor dan rumusan RCI mendapati kemungkinan berlaku pecah amanah dan penipuan dalam skandal berkenaan.
 
Laporan setebal 400 muka surat itu juga telah dibentangkan di Parlimen awal bulan ini.
 
 

Tiada ulasan: