Sabtu, 21 Oktober 2017

PH ada cara lain jika gagal daftar sebagai satu parti, kata Tun M

Oleh Nur Atiqah Samad
Post Pic
 
 
ALOR SETAR: Pakatan Harapan (PH) mendakwa pihaknya mempunyai beberapa alternatif lain sekiranya gagal didaftarkan sebagai parti yang sah mengikut kehendak Jabatan Pendaftar Pertubuhan (RoS).
 
Namun Pengerusinya Tun Dr Mahathir Mohamad enggan memperincikan kaedah yang dimaksudkan.
 
"Kita ada beberapa cara untuk mengatasi masalah ini tetapi ketika ini kita tak isytiharlah cara-caranya. Percayalah kita pun ada cara lawan cara mereka," katanya dalam satu sidang media di Konvensyen Nasional Amanah, di sini, hari ini.
 
Beliau turut mendakwa ada pihak yang sengaja mahu menggagalkan pendaftaran PH sebagai satu parti yang sah dalam usaha untuk tidak membenarkan PKR, DAP, Amanah dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) bertanding di bawah satu logo dan simbol.
 
"Kita dah jumpa pegawai RoS, nampak tak ada masalah. Dia nak kita tukar logo atau pun simbol, itu pun kita dah ikut kehendak RoS. 
 
"Sekarang ni saya percaya ada menteri ni luar biasa. Kami tanya tak jawab, tulis surat tak jawab. Saya tak tahu sama ada mereka bisu atau pekak, tapi kita dah bagi tahu kita nak daftar (parti). 
 
"Kalau ada yang silap bagi tahu, kita boleh ubah tetapi nampak perasaan takut sangat kepada PH. Cara nak kalahkan PH adalah supaya tidak didaftar," katanya lagi.
 
Pada 28 Julai lalu, RoS mengarahkan PH menukar logo parti gabungan itu sebelum ia dapat didaftarkan.
 
RoS mahu gabungan pembangkang meletakkan perkataan 'Pakatan Harapan' secara penuh di dalam logo, berbanding perkataan 'Harapan' sahaja.
 
 

Tiada ulasan: