Sabtu, 8 Oktober 2016

Tolak kerjasama dengan DAP adalah suara akar umbi PAS

Oleh Wan Anis Ilyani Wan Mohammad Azhar
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Kenyataan Ketua Penerangan PAS, Nasruddin Hassan berkenaan syarat kerjasama yang dikenakan terhadap parti pembangkang yang bekerjasama dengan DAP merupakan kehendak akar umbi parti itu.
 
Ketua Penerangan Pemuda PAS Pusat, Ahmad Fadhli Shaari turut mengingatkan orang ramai bahawa DAP yang melanggari prinsip 'bersetuju untuk tidak bersetuju' ketika di dalam Pakatan Rakyat (PR) suatu ketika dahulu sehingga menyebabkan gagasan itu terkubur.
 
"Pemuda PAS menganggap kenyataan Nasruddin berhubung kerjasama PAS dengan parti-parti yang lain di dalam pilihan raya umum akan datang menggambarkan hasrat akar umbi PAS khususnya selepas Muktamar Tahunan PAS 2015.
 
"Adalah diingatkan bahawa DAP merupakan parti yang telah melanggar prinsip kerjasama di dalam PR yang telah dipersetujui menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 yang lepas," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
 
Fadhli berkata, kerjasama di antara kedua-dua parti mula renggang selepas DAP menyerang Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan tentangannya terhadap Rang Undang-Undang (RUU) Persendirian Akta 355 yang bertujuan memantapkan bidang kuasa mahkamah syariah.
 
Sehubungan itu, Pemuda PAS bersetuju untuk menolak sebarang kerjasama dengan DAP dan mana-mana parti yang menjalinkan kerjasama dengan parti itu agar 'kisah lama' tidak lagi berulang.
 
PAS baru-baru ini bagaimanapun meletakkan syarat kepada parti pembangkang lain yang mahu menjalinkan kerjasama dengan mereka supaya meninggalkan DAP terlebih dahulu sebelum sebarang rundingan atau perbincangan mengenai pembahagian kerusi untuk PRU14 dilakukan. 
 
Nasrudin berkata parti itu akan menolak mana-mana parti politik yang mendukung serta bekerjasama dengan musuhnya DAP.
 
Malah menurut Nasrudin, parti-parti berkenaan seharusnya mempunyai semangat setia kawan serta memenuhi syarat mudah dengan menghormati prinsip perjuangan serta tidak menentang Islam yang diperjuangkan oleh parti itu.
 
PKR, sebagai respon terhadap kenyataan Nasruddin itu semalam memberitahu terpulang kepada pimpinan parti untuk menurut atau tidak kehendak PAS itu.
 
Timbalan presidennya, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata sebarang keputusan akan diambil mengikut perbincangan parti

Tiada ulasan: