Rabu, 5 Oktober 2016

Satu keperluan untuk saya nyatakan sokongan pada Anwar - Muhyiddin Yassin

ANTARAPOS.COM


Post Pic



KEMASKINI-  KUALA LUMPUR: Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Tan Sri Muhyiddin Yassin melihat kehadirannya ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk menyatakan sokongan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah satu keperluan.
Ujarnya, Anwar adalah pemimpin de facto PKR justeru adalah perlu untuk dirinya datang zahirkan sokongan agar hubungan baik boleh terjalin seterusnya menjamin agenda politiknya, untuk menjayakan kerjasama dengan parti pembangkang.
Muhyiddin kini giat mengadakan program dengan pemimpin parti pembangkang yang lain untuk memastikan semua parti pembangkang bersatu bagi berdepan dengan Umno Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), akan datang.

"Saya datang untuk bagi sokong moral pada Datuk Seri Anwar.  Sudah lama tak jumpalah.

"Lebih-lebih beliau (Anwar)  adalah de facto PKR. Saya rasa penting sebagai presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia, hubungan itu kita jalinlah supaya kerjasama yang kita harapkan terjalin akan jadi satu kenyataan.

"Alhamdullillah, saya fikir itu sentimen yang saya dapat rasa. Hari ini pun ramai kawan-kawan yang hadir. Kita harap kerjasama yang nak kita jalin untuk satu pakatan yang kukuh untuk hadapi BN dapat kita laksanakan," ujarnya kepada pemberita selepas meluangkan masa sekitar 30 minit bersama Anwar, hari ini.

Turut hadir mengiringi Muhyiddin adalah Naib Presiden PKR, Tian Chua, Pengarah Pilihan Raya PKR, Datuk Saifuddin Nasution,  ADUN Sri Andalas, Dr Xavier Jayakumar dan Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaafar.

Muhyiddin pada Sabtu lalu, tampil buat kali pertama dalam ceramah anjuran PAS di Kemaman, Terengganu.

Dalam ucapannya, Muhyiddin juga mengajak PAS untuk bersatu di bawah satu pakatan dengan parti pembangkang yang lain, untuk menewaskan Umno BN.

Terdahulu Muhyiddin aktif berceramah di atas pentas Pakatan Harapan, berhubung gesaan yang sama.

Pegangan Muhyiddin itu senada dengan Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad, yang mahukan parti pembangkang bergabung.

Ujarnya kegagalan parti pembangkang bergabung menyebabkan mereka tidak berupaya mengambil alih tampuk pemerintahan daripada Umno BN, sejak 59 tahun lalu.




Tiada ulasan: