Rabu, 19 Oktober 2016

DiCaprio bantu siasatan 1MDB

Oleh Agensi

Leonardo Dicaprio (kiri) bersama Jho Low
Leonardo Dicaprio (kiri) bersama Jho Low


Leonardo DiCaprio sedang membantu siasatan berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang melibatkan filem beliau tentang penipuan pasaran kewangan, "The Wolf of Wall Street," menurut jurucakap DiCaprio.

Bintang Hollywood itu telah menghubungi Jabatan Keadilan Amerika Syarikat (AS) pada bulan Julai selepas jabatan itu memfailkan tuntutan mahkamah untuk merampas lebih AS$1 bilion dalam aset yang didakwa berkaitan dengan dana pelaburan kerajaan Malaysia, termasuk hak kepada filem itu

Wang yang didakwa milik dana daripada 1MDB telah digunakan untuk membeli beratus-ratus juta dolar aset di seluruh dunia, dan didakwa membiayai pengeluaran filem "The Wolf of Wall Street."

Filem mengenai rasuah dan ketamakan dalam Wall Street telah dibiayai oleh Red Granite, yang diasaskan bersama oleh Riza Aziz.

DiCaprio dilaporkan adalah kawan kepada Aziz dan Jho Low, juga dinamakan dalam tuntutan mahkamah.
Jabatan Keadilan mahu merampas royalti daripada filem itu, juga hartanah di Beverly Hills, New York dan London, karya seni oleh Monet dan Van Gogh dan jet Bombardier.

Jurucakap Leonardo DiCaprio Foundation berkata, selepas mendengar tentang tuntutan mahkamah,

DiCaprio menerusi wakilnya menghubungi Jabatan Kehakiman "untuk menentukan sama ada beliau atau yayasan beliau ... pernah menerima apa-apa hadiah atau sumbangan amal yang berkaitan secara langsung atau tidak langsung kepada pihak-pihak ini, dan jika ya, semua perlu dikembali secepat mungkin". - MalaysiaGazette


Tiada ulasan: