Ahad, 14 Februari 2016

Usaha bawa masuk 1.5 juta pekerja Bangladesh, akhbar Dhaka beri amaran eksploitasi

THE MALAYSIAN INSIDER


Bangladesh bimbang akan nasib rakyatnya yang datang bekerja di Malaysia akan dieksploitasi pihak tidak bertanggungjawab. – Gambar fail The Malaysian Insider, 14 Februari, 2016.Bangladesh bimbang akan nasib rakyatnya yang datang bekerja di Malaysia akan dieksploitasi pihak tidak bertanggungjawab. – Gambar fail The Malaysian Insider. 
 
 
Ketika perbahasan masih berterusan di Malaysia terhadap keperluan membawa masuk 1.5 juta pekerja Bangladesh ke negara ini dalam tempoh 3 tahun akan datang, Dhaka Tribune memberi amaran rakyatnya terdedah kepada eksploitasi bergaji rendah, serbuan polis dan tahanan.

Laporan itu berkata, ia akan memberi kesan kepada pemberhentian satu juta pekerja Bangladesh pada masa ini yang kehilangan status pendaftaran mereka.

Memetik penyelidik kanan sukarelawan Tenaganita, laporan itu berkata mereka terdedah kepada ancaman itu terutamanya apabila mereka terkeluar daripada sistem.

"Mendaftar buruh tanpa dokumen akan menjadi satu perkara yang baik," kata sukarelawan itu. Laporan itu berkata, disebabkan sistem pendaftaran di Malaysia mengikat pekerja dengan majikan dan pekerjaan, kemasukan pekerja secara tidak sah dan ketibaan mereka yang sah tidak didokumenkan akibat kelalaian, apabila mereka bertukar pekerjaan mempunyai risiko dieksploitasi majikan atau ditahan pihak berkuasa.

Ia menambah, selepas terselamat daripada risiko berada dalam "keranda terapung" (tongkang) dan sangkar hutan digunakan penyeludup manusia atau sistem pengambilan buruh sah yang mahal ditawarkan sektor awam dan swasta, nasib pekerja Bangladesh sering lebih buruk daripada sebelumnya.

"Dibebani dengan hutang membeli laluan (kemasukan) ke Malaysia – sama ada dengan cara undang-undang atau sebaliknya – kebanyakan mereka cenderung mencuba nasib dengan harapan dapat menampung semula kos mereka dan menghantar wang ke kampung halaman," kata laporan itu.

Pemulihan kedudukan undang-undang akan menjadi penting bagi 15,000 dan 18,000 rakyat Bangladesh yang ditahan atas pelbagai kesalahan dan yang berada di dalam pusat tahanan warga asing di Malaysia termasuk "depot-depot imigresen" yang terkenal dengan rekod buruk.

Dilaporkan awal minggu ini rancangan kerajaan untuk membawa masuk 1.5 juta pekerja Bangladesh tidak lama lagi bakal diluluskan di bawah memorandum persefahaman (MoU) yang baru digubal bersama pemerintah Bangladesh.

Pekerja-pekerja itu akan memasuki Malaysia di bawah skim G2G (Government-to-Government) Plus yang membenarkan mereka bekerja di dalam sektor pembinaan, perkhidmatan, pembuatan dan pertanian.

Sebelum ini, pekerja Bangladesh hanya diupah untuk sektor perladangan.

Ashikur Rahman, Pengerusi Migrant 88, organisasi NGO untuk hak-hak pekerja Bangladesh yang berada dalam proses pendaftaran, memberitahu Dhaka Tribune pekerja Bangladesh di Malaysia sudah lama menderita "perhambaan zaman moden".

Laporan itu bagaimanapun memetik Pesuruhjaya Tinggi Bangladesh ke Malaysia Shahidul Islam sebagai optimis mengenai prospek masa depan bagi eksport tenaga kerja dan mengesahkan kedua-dua negara berminat di peringkat kerajaan dengan kerajaan.

Pelbagai kumpulan di Malaysia  mempersoalkan motif kerajaan yang mahu membawa masuk 1.5 juta pekerja dari Bangladesh, memandangkan sebilangan besar pekerja di negara ini tidak direkodkan.

Setiausaha Agung Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) Gopal Kishnam juga mengkritik Putrajaya dengan tindakan itu, berkata ia akan menjejaskan pekerja Malaysia dan ekonomi negara.

Bagaimanapun Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mempertahankan langkah itu, mengatakan ia adalah berdasarkan kepada keperluan dalam tenaga kerja.


Tiada ulasan: