Khamis, 31 Disember 2015

Sirul sering diganggu dakwa peguam

Sirul sering diganggu dakwa peguam
Kamarul (kiri) bersama seorang lagi peguam Sirul, Hasnal Rezua Merican‎ ketika sidang media di pejabat mereka, di sini, hari ini.
 
 
KUALA LUMPUR - Sirul Azhar Umar yang kini sedang ditahan pihak berkuasa Australia sering diganggu pihak-pihak tertentu termasuk melalui panggilan telefon sepanjang berada di sana, dedah peguamnya.

Datuk Kamarul Hisham Kamaruddin berkata, anak guamnya itu turut 'dinasihatkan' agar memecat peguam yang mewakilinya.

"Mungkin soalannya adalah, ada atau tidak orang yang mengganggu Sirul? Kami mendapat maklumat dari Sirul bahawa ada pihak yang cuba untuk menghubunginya.

"Malah ada beberapa orang yang telah datang ke pusat tahanan beberapa kali cuba untuk mendapatkan akses kepadanya tapi sudah tentu, dia menolak untuk bertemu mereka," katanya pada sidang media di pejabatnya di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika ditanya tentang tindakan terhadap mana-mana pihak yang cuba mengganggu Sirul.

Menurutnya juga, ada pihak yang berjaya menghubungi Sirul di sana dengan menawarkan pelbagai tawaran 'menarik' untuk anak guamnya itu.

"Kami tahu ada yang telefon daripada luar negara dan kami juga tahu ada pihak yang menawarkan langkah penyelesaian kepada masalahnya untuk membantu dia.

"Dan juga ada saranan agar dia membuang peguamnya yang 'tidak buat kerja dengan baik'. Ini maklumat yang kami terima dari Sirul dan kami ada bukti," katanya.

Beliau juga mendedahkan panggilan kepada Sirul itu turut datang dari negara ini.

Ketika diminta mengulas lanjut, beliau berpendapat cubaan pihak-pihak tersebut mempunyai kepentingan politik.

"Apa yang saya boleh kata, agak ketara bahawa kumpulan-kumpulan tertentu ini yang cuba mendapatkan Sirul mempunyai kepentingan politik terhadap apa yang Sirul akan cakap atau apa yang mereka mahu Sirul cakap.

"Ini pandangan peribadi saya terhadap perkara ini. Saya sedar memang ada pihak yang mempunyai kepentingan politik ini," katanya.

Dalam perkembangan keadaan Sirul di sana yang ditemuinya kira-kira seminggu lalu itu, Kamarul memberitahu Sirul masih dalam keadaan baik dan masih menerima layanan yang baik dari pusat tahanan tersebut.

13 Januari lalu, Mahkamah Persekutuan menjatuhkan hukuman gantung sampai mati kepada Sirul seorang lagi bekas anggota UTK, Azilah Hadri atas kesalahan membunuh Altantuya di Lot 12843 dan Lot 16735 Mukim Bukit Raja, Klang antara jam 10 malam 19 Oktober 2006 hingga jam 1 pagi 20 Oktober 2006.

Sirul bagaimanapun tidak hadir ke mahkamah pada hari keputusan penghakiman diumumkan dan kemudian didapati telahpun berlepas ke Australia, dipercayai pada Oktober tahun lalu.

Kehilangannya menyebabkan Polis Diraja Malaysia terpaksa mendapatkan kerjasama Polis Antarabangsa (Interpol) untuk menjejaki Sirul.

Interpol kemudian mengeluarkan notis merah sebagai dokumen perisytiharan bahawa lelaki itu diburu untuk ditahan bagi tujuan diekstradisi.

Bagaimanapun dalam kes Sirul, timbul masalah apabila Australia sebagai negara yang bukan sahaja tidak mengiktiraf hukuman mati malahan juga menentang keras hukuman tersebut dijalankan dalam sistem perundangan negara lain.


Tiada ulasan: