Sabtu, 26 Disember 2015

Pegawai kerajaan curi sumbu badak milik Muzium Diraja

Pegawai kerajaan curi sumbu badak milik Sultan
Wan Ahmad Najmuddin (tengah) menunjukkan gambar sumbu badak yang dicuri Oktober lepas.


JOHOR BAHRU - Seoraang pegawai kanan kerajaan Johor ditahan selepas menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah Johor Bahru Selatan, kira-kira jam 9 malam semalam kerana disyaki mencuri sumbu badak milik Muzium Diraja Johor pada 21 Oktober lalu.

Ketua Polis Johor, Datuk Wan Ahmad Najmuddin Mohd berkata, penelitian kamera litar tertutup (CCTV) mendapati pegawai tinggi kerajaan itu mengambil sumbu badak yang sedang dijemur di Pejabat Penyimpanan Barangan Muzium Diraja ketika selesai mesyuarat bersama Jabatan Pelancongan Negeri di Bukit Timbalan, di sini kira-kira jam 2.30 petang hari berkenaan.

Bagaimanapun, menurutnya sumbu badak berkenaan telah dikembalikan semula oleh pemandu pegawai itu selepas beberapa hari menyimpan di pejabatnya.

"Pegawai yang baru bertukar dari ke negeri ini telah kita reman untuk siasatan di bawah Seksyen 379 Kanun Keseksaan kerana mencuri.

"Ia tidak sepatutnya berlaku kerana sumbu badak yang berusia lebih 100 tahun itu merupakan hak milik Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar yang diwarisi daripada keturunan baginda sejak berzaman," katanya pada sidang media, di sini, pagi tadi.


Tiada ulasan: