KUALA LUMPUR,  “Mengapa berpeluk je, cium mulut lebih baik.”

Itu kata Naib Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini yang bergurau berhubung gesaan perwakilan yang mahu melihat Presiden Umno dan Timbalan Presidennya berpeluk dan berdamai.

Ketika diminta mengulas mengenai perkara itu, Ahmad Zahid berkata beliau memahami gesaan tersebut, tetapi suasana mestilah sesuai untuk melihat perkara itu berlaku.

“Saya telah melakukan perkara yang sama apabila saya merasmikan beberapa bahagian. Bukan mencium,” katanya sambil suasana gamat ketawa daripada wartawan dan Datuk Seri Hishammuddin Hussein ketika mengadakan sidang akhbar bersama pada Perhimpunan Agung Umno 2015 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini hari ini.

“Ia bukan hanya fizikal, tetapi hati juga perlu ikhlas. Tidak boleh ada paksaan dalam perkara itu.

“Apa yang penting adalah langkah yang tidak hanya dilakukan sebagai tanda bahawa kebersamaan wujud dalam kepimpinan,” kata Ahmad Zahid.

Kedua-dua juga berkata secara berseloroh ketika diminta mengulas mengenai buku baju merah yang diedarkan semalam.

Merujuk kepada perwakilan dan ahli-ahli Umno yang berpakaian merah, Ahmad Zahid berkata, mesej yang ingin dihantar dengan memakai pakaian merah adalah kebersamaan dan keseragaman.

“Wanita dan Puteri juga memakai tudung merah. Ia dilihat semalam bahawa mereka yang mempunyai perbezaan pendapat juga memakai pakaian merah, kecuali dua di atas pentas yang memakai warna yang berbeza.

“Mungkin mereka tidak faham kerana mereka pergi ke rumah yang salah,” katanya yang berjenaka sambil Hishammuddin tidak dapat menahan ketawa.

Mereka yang tidak berpakaian merah semalam ialah Ahli Majlis Tertinggi, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz dan Ketua Umno Bahagian Mersing, Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad.

Bagaimanapun, Hishammuddin berkata Umno tidak perlu apologetik mengenai perkara itu.

“Merah adalah warna Umno. Ini adalah rumah kami, perhimpunan kami,” katanya.