Khamis, 17 Disember 2015

Giliran PAN pula desak PKR isytihar PH di Selangor

 Oleh Syed Muaz Syed Putra

 
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: PKR perlu mengisytiharkan Selangor adalah dibawah teraju Pakatan Harapan (PH), ujar Exco Parti Amanah Negara (PAN), Hu Phang Chaw.
 
Ini kerana menurutnya PKR, DAP dan PAN masing-masing memegang peranan sebagai wakil rakyat berbanding Pakatan Rakyat yang hanya diwakili oleh dua parti komponen sahaja.
 
Sehingga kini, Selangor berada dibawah label Pakatan Rakyat walaupun gagasan itu kini hanya dibarisi PKR dan PAS.
 
"Jadi maknanya kita tak boleh bandingkan antara oren dan epal cuma Pulau Pinang boleh buat desakan dan mengakui bahawa ia adalah kerajaan Pakatan Harapan.
 
"Maka tidak ada sebab Selangor tidak boleh buat demikian kerana dalam Selangor sendiri pun ada komponen Amanah, DAP dan PkR," katanya kepada Antarapos.
 
Hu berkata akibat mahu terus berbaik-baik dengan PAS, PKR secara tidak langsung melengah-lengahkan pengisytiharaan PH, tidak seperti pentadbiran DAP di Pulau Pinang.
 
"Tapi oleh kerana nak berbaik dengan PAS maka sesuatu telah berlaku di mana dilengah-lengahkan mengisytiharan kerajaan Pakatan Harapan.
 
"Di Pulau Pinang parti dominan yang jadi tulang belakang kepada kerajaan negeri adalah DAP dan di Selangor adalah PKR.
 
"Keadaan geografi, pembaagian kerusi dan sebagainya berbeza di antara dua buah negeri ini walaupun mereka di perintah di bawah Pakatan Rakyat sebelum ini," katanya.
 
Sebelum ini DAP pernah mendesak perkara yang sama, agar PKR Selangor mengisytihar PH di negeri itu.
 
Namun PKR tetap komited dengan kerjasamaya dengan PAS dan enggan akur pada desakan DAP itu.
 
Hu yang juga Ketua Biro Integrasi Nasional PAN selain itu berkata apa yang penting kini adalah penyusunan pelan di setiap negeri pembangkang untuk menakluk Putrajaya.
 
"Isu yang besarnya sekarang ialah bagaimana kita nak kekalkan pemerintahan di peringkat negeri dan juga mara ke Putrajaya," katanya. 
 
 

Tiada ulasan: