Jumaat, 25 Disember 2015

Daripada Seorang Gelandangan Kepada Teman Seja

Oleh: VIJENTHI NAIR
 
 
KUALA LUMPUR: Tidak ramai gelandangan yang bertuah seperti Low Saw Piow yang telah bertemu dengan seorang teman sejati, R.Rajagopal.

Menjadi salah seorang daripada 10 pemenang anugerah Star Golden Hearts yang julung kali diadakan, dia yang lebih dikenali sebagai Gopal tanpa berfikir panjang telah membawa Saw Piow pulang ke rumahnya apabila melihat lelaki tua itu memerlukan bantuan.

"Saya bertemu Low beberapa tahun lalu," kata Gopal yang kini berusia 52 tahun.

Ketika itu, Saw Piow bekerja dengan kontraktor yang memasang kabel telefon di hadapan bank di mana Gopal bekerja.

"Kami menyapa antara satu sama lain dan ia berlalu begitu sahaja."

Pada tahun 2004, dia terserempak dengan Saw Piow di Cheras dalam keadaannya yang sangat sedih.

Saw Piow memberitahu Gopal dia telah bersara dan hilang semua wang Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akibat ditipu ketika mahu membeli rumah. Tuan rumah telah menghalaunya keluar kerana dia tidak mempunyai wang untuk membayar sewa dan dia hidup merempat.

"Dia beritahu bahawa dia sudah dua minggu tidak makan dengan betul dan hanya makan sayur-sayuran dari pasar berdekatan yang dibuang," kata Gopal.

Simpati dengan nasibnya, Gopal telah membelikan makan tengah hari untuk Saw Piow dan membawanya pulang.

"Low berkata dia tak berkahwin dan tak ada adik-beradik jadi saya putuskan untuk bawa dia ke rumah saya. Keputusan itu dibuat spontan dan saya akan melakukannya untuk sesiapa sahaja," katanya.

Gopal menjelaskan keadaan Saw Piow kepada isteri dan anak perempuannya dan mereka menerimanya masuk ke apartmen tiga bilik tidur di mana dia telah diberikan bilik sendiri.

"Dia seperti ahli keluarga," kata Gopal.

"Kami berkongsi makanan dan bermain karom bersama. Jika tidak memasak, terdapat restoran dekat rumah saya di mana saya mengaturkan supaya dia boleh makan bila-bila dan apa saja yang dia mahu.

"Saya akan membayar bilnya pada setiap bulan. Dari masa ke masa, kawan-kawan saya menjadi kawan-kawannya.

"Ramai orang di kawasan kejiranan saya kenal dengannya dan akan beri wang kepadanya atau menawarkan untuk membayar makanannya. Setiap kali Tahun Baru Cina, dia pasti mendapat pakaian baharu dan ang pow daripada seorang lelaki budiman di kawasan saya.

"Apabila dia memerlukan cermin mata, ada yang menyumbang wang tunai dan saya akan mengeluarkan duit saya untuk membelinya jika wang yang ada tidak cukup," katanya.

Pada Jun, Saw Piow disahkan menghidap denggi dan dimasukkan ke hospital. Gopal berkata, kakitangan hospital sering bertanya mengenai hubungannya dengan sahabatnya itu.

"Apabila saya beritahu mereka bahawa saya adalah penjaganya, ramai yang terkejut."

Saw Piow meninggal dunia pada 29 Jun pada usia 67.

"Hospital ini enggan melepaskan mayatnya kepada saya dan saya terpaksa menghubungi adik Low yang tinggal di Klang," kata Gopal.

Kakaknya cuba mengesan Saw Piow beberapa tahun lalu untuk menyelesaikan urusan berkaitan pemilikan sebuah rumah.

"Kakak dan adiknya menuntut mayatnya dan menyerahkannya kepada kami," kata Gopal.

Dia dan kawan-kawannya mengatur upacara pengebumian dan Saw Piow telah dibakar pada hari berikutnya.

Gopal menghantar mesej kepada orang-orang yang telah banyak membantu Siaw Pow untuk memberitahu mereka tentang pemergiannya dan beberapa orang daripadanya telah menyumbang untuk perbelanjaan pengebumian.

Tiada ulasan: