Sabtu, 24 Oktober 2015

Defisit 3.1 peratus tidak akan dapat dicapai

Wan Azizah Wan Ismail
Wan Azizah Wan Ismail


KUALA LUMPUR - Defisit 3.1 peratus tidak akan dapat dicapai kerana kerajaan sentiasa memerlukan perbelanjaan tambahan dalam pelaksanaan belanjawannya.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail hari ini berkata, angka tersebut adalah sesuatu yang amat mustahil dicapai memandangkan hasil kutipan sistem Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST)  juga tidak dapat membantu menurunkan angka defisit negara.

"Biasanya dalam belanjawan kerajaan, mesti ada 'supplementary budget' (bajet sampingan) yang menyebabkan pelaksanaan belanjawan lebih dari yang diperuntukkan oleh kerajaan," katanya ketika ditemui pemberita selepas pembentangan Bajet 2016 di sini, hari ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menerusi pembentangan Bajet 2016 hari ini berkata, defisit negara akan meningkat kepada 4.8 peratus sekiranya negara tidak melaksanakan sistem Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) dan masih kekal dengan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST).

[ARTIKEL BERKAITANMujur ada GST, kata Najib]

"Kita tengok sahaja projek Expressway Rapid Transit (ERT).. Walaupun itu projek yang baik untuk rakyat, tetapi projek itu tidak termasuk dalam pembentangan Bajet 2015.

"Ini menyebabkan peningkatan kepada defisit negara. Peruntukan yang ada tidak akan dapat menampung pelaksanaan pelan pembangunan bagi 2016, defisit akan meningkat," katanya lagi.


Tiada ulasan: