Khamis, 1 Oktober 2015

DAP jangan campur tangan urusan Jabatan Mufti


Oleh Tuan Ibrahim Tuan Man 


PAS menyokong pendirian Mufti Pahang mempertahankan teks khutbah Aidul Adha. Khutbah yang berupa nasihat agama bagi umat Islam yang terikat dengan syarat dan rukun merupakan peringatan baik bagi umat Islam.

PAS mempunyai pengalaman bersama dengan DAP sangat memahami bagaimana sikap DAP terhadap penghayatan dan amalan Islam.

Harus diingat PAS memutuskan hubungan dengan DAP atas isu agama. Majlis Syura membuat keputusan memutuskan hubungan dengan DAP kerana penentangan dan sikap melampau DAP terhadap kepimpinan PAS khususnya serangan ke atas Presiden yang membawa usul persendirian ke Parlimen bagi meningkatkan bidang kuasa Mahkamah Syariah.

Penentangan ini telah membawa kepada berlakunya pelanggaran terhadap syarat tahaluf yang mengikat hubungan politik antara PAS dan DAP.

Penentangan DAP terhadap undang-undang Islam ini bukanlah perkara baru. Bahkan tindakan kepimpinan DAP menyokong beberapa program yang ditentang oleh umat Islam seperti Oktober fest, unisex saloon di Kelantan dan lain adalah bukti umum bagaimana sikap DAP terhadap penghayatan amalan Islam bagi orang Islam.

PAS gesa DAP tidak campur tangan dalam urusan Jabatan Mufti yang mempunyai hak bagi mengeluarkan fatwa dan nasihat agama dalam pelbagai medium samada kuliah, ceramah atau khutbah. Nasihat agar umat Islam bersatu menentang kemungkaran agama dan syariat juga menjadi dasar dan matlamat perjuangan PAS.

PAS menggesa seluruh institusi agama Islam turut berperanan menentang sebarang kemungkaran yang turut dilakukan oleh parti pemerintah. Soal rasuah, salahguna kuasa, penyelewengan dana dalam isu 1MDB, isu 'derma' yang masuk ke akaun peribadi PM sebanyak RM2

6 billion, Kehilangan daya saing negara dan kemungkaran yang berlaku dalam masyarakat kerana kerosakan akhlak pemerintah akan mengundang bala dan bencana bagi negara.

Golongan agamawan juga tidak sepatutnya bersekongkol dengan kemungkaran pemerintah dan tidak terjebak dengan budaya resis yang cuba dipotret bagi menutup isu sebenar yang sedang dihadapi oleh rakyat.

Gesaan agar umat Islam bersatu walau berbeza dasar perjuangan sangat mengejutkan PAS, kerana soal dasar dan matlamat adalah perkara prinsip yang tidak boleh kompromi. Manakala perkara strategi dan uslub boleh berbeza pandangan dan kaedah.

(*)  Tuan Ibrahim Tuan Man .Timbalan Presiden PAS. 
 

Tiada ulasan: