Rabu, 14 Januari 2015

VIDEO: Selepas Black Box, Kini Badan Pesawat AirAsia Pula Ditemui

KELAB GREENBOC



Selepas kejayaan menemui dan mengangkat keluar "Black Box" penerbangan QZ8501 AirAsia, kini badan utama atau fiuslaj pesawat berkenaan telah pun ditemui oleh kapal Singapura MV Swift Rescue di dasar laut ketika operasi pencarian mengesan bahagian itu dilakukan.

Penemuan itu disahkan Menteri Pertahanan Singapura Dr Ng Eng Hen melalui laman sosial Facebooknya sebentar tadi.

Laporan berkenaan turut disusuli dengan gambar bangkai pesawat itu dengan tulisan “Now Everyone” yang biasa tertulis di badan sebuah pesawat AirAsia.

Semalam, Badan Mencari dan Menyelamat Nasional (BASARNAS) memaklumkan bahawa badan pesawat berkenaan masih belum lagi ditemui menafikan laporan awal bahawa mereka sudah pun menemui bangkai utama pesawat itu.

Pasukan mencari yang terdiri daripada beberapa buah negara termasuk Malaysia dan Singapura kini berusaha keras membantu Indonesia mengesan bangkai utama atau fiuslaj pesawat itu kerana dipercayai banyak mayat masih terperangkap di dalamnya.



Bodi Pesawat Air Asia QZ8501 Ditemukan

Kepala Badan SAR Nasional Marsekal Madya Fransiskus Henry Bambang Soelistyo mengatakan bodi pesawat Air Asia QZ8501 sudah ditemukan pada Rabu sore, pukul 15.05 WIB. Bodi pesawat itu ditemukan hanya dengan satu sayap yang masih menempel.

Bodi yang ditemukan tersebut berdimensi 30 x 10 x 3 meter. "Saya konfirmasi ini adalah obyek ke-15 yang berhasil ditemukan," kata Soelistyo di kantor Basarnas, di bilangan Kemayoran, Jakarta Pusat, Rabu, 14 Januari 2015.

Objek tersebut juga telah dipotret oleh remotely operated vehicle (ROV) dari kapal Angkatan Laut Singapura RSS Swift. Dari gambar ROV itu, Soelistyo yakin benda tersebut puing Air Asia. "Ada tulisannya 'Now Every', seperti yang saya bandingkan dengan foto Air Asia lainnya," kata dia.

Sebelumnya, tim penyisir Air Asia menemukan bayangan serupa badan pesawat dalam posisi terbalik di perairan sebelah barat Teluk Kumai, Kalimantan Tengah. Temuan tersebut dilaporkan KRI 353 yang menyusul ke area serpihan exit door ditemukan.

Bayangan badan pesawat itu dilaporkan terlihat di kedalaman 24-30 meter pada posisi 03 54" 48' LS/110 31" 04' BT.
-tempo.co
 
LIHAT VIDEO DI SINI:



Tiada ulasan: