Isnin, 30 September 2013

Rakyat S’wak sokong kenaikan harga minyak?

 
Lebih banyak aktiviti akan dianjurkan untuk menghantar mesej ini kepada kerajaan.




KUCHING: Protes kenaikan harga minyak di bandaraya Kuching tetap diteruskan walaupun kurang mendapat sambutan daripada orang ramai.

Walaupun kecil bilangannya, mesej yang disampaikan oleh 30 orang yang berarak di bawah panas terik di pusat bandar adalah penting dan jelas – penduduk luar bandar terjejas teruk oleh kenaikan harga bahan api baru-baru ini.

Perarakan yang singkat dari pusat membeli-belah ke Padang Merdeka, adalah aktiviti pertama yang dirancang mereka untuk menggesa kerajaan untuk menurunkan harga minyak, kata penganjur.

“Kami akan menganjurkan lebih banyak aktiviti untuk memanggil lebih ramai orang tampil ke hadapan untuk menghantar mesej ini kepada kerajaan.

“Kami menggesa kerajaan untuk mengurangkan subsidi yang besar kepada industri besar dan tidak subsidi kecil untuk orang biasa,” kata Abib Ismadi daripada Teori Timur.

“Penduduk luar bandar Sarawak adalah orang yang paling menderita. Bahan api lebih mahal di kawasan pedalaman,” katanya kepada orang ramai kecil sebelum kumpulan berarak ke Padang Merdeka.



Mereka berkumpul di bawah pokok besar dan menggunakan pembesar suara, tetapi kumpulan tersebut gagal menarik perhatian orang ramai disebakan ada latihan konsert di Padang Merdeka sempena ulang tahun bank RHB.

Turut hadir dalam protes ini ialah gabungan NGO seperti SADIA (Sarawak Dayak Iban Association), PAMS (Persatuan Anak Muda

Sarawak), SAMM (Solidariti Anak Muda Malaysia), AMK (Angkatan Muda Keadilan), DAP Tupong dan Geng Kotak.

Protes ini berlangsung dalam keadaan aman dan sepanjang perarakan, pihak polis turut membantu mengawal lalulintas.

Tiada ulasan: